Föräldrarna oroar sig för mina nätkontakter
Hej!
Jag har gömt att jag haft snapchat ett tag för mina föräldrar ett tag och det har nu kommit fram. Dessutom har jag skickat olämpliga meddelanden till en människa jag träffat via nätet som påstått sig vara 12-14 år gammal
Mina föräldrar har nu fått för sig att jag blivit utsatt för ’grooming’ och jag tror verkligen inte det eftersom jag råkat ’facetimea’ med henne via snapchat och då lät hon inte direkt som en 70 årig gubbe. Dessutom har jag sett bilder på henne (men de kan vara fake såklart).
Jag har sagt till mina föräldrar att jag inte tror att jag har blivit utsatt för det, men eftersom jag ljög om snapchat tror de inte på mig och tror att jag håller något inom mig som jag inte sagt.
Har ni några tips?
Hjälp
En dum 12åring

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag vet inte om det du varit med om kan kallas 'grooming' eller  på annat sätt kanske var olämpligt, eftersom jag inte vet vad som hänt. Hur som helst är dina föräldrar uppenbarligen oroliga. Inte så konstigt  kanske med allt som händer i sociala medier och alla larm i tidningar och liknande om att unga utsätts för närmanden av vuxna. Det är antagligen därför dina föräldrar inte vill att du ska använda Snapchat. Oroliga föräldrar kan vara jättejobbiga. Å andra sidan är det deras uppgift att oroa sig för sina barn och därmed skydda dem mot "dåliga" saker. Föräldrar som inte oroar sig alls är trots allt inget bra alternativ.
Du beskriver att det blivit en jobbig situation nu då dina föräldrar inte litar på att du inte blivit utsatt för något, eftersom du ljög om ditt Snapchat-användande. Nu tror de att du döljer vad du varit med om. Du får helt enkelt fortsätta berätta som det var, och hoppas att de kommer att tror dig.
Jag tänker att du kanske skulle behöva prata lite med någon utanför familjen om det här. Skulle du kunna testa med skolkuratorn?
Annars finns Ungdomsmottagningen, men de har olika nedre åldersgräns på olika orter, ibland 12 år och ibland 13 år. Kolla vad som gäller där du bor. (På ungdomsmottagningarnas hemsida kan du också läsa mer om Illa behandlad på nätet och hur man kan tänka och vad man kan göra).
BRIS kan man kontakta anonymt om man vill ha stöd via nätet eller telefon.
Lycka till!
Här nedan har jag lagt lite information om sexuella övergrepp på nätet och en fråga med svar som någon annan ställt till oss. Läs gärna!