Har börjat fundera på om jag har ADHD
Hej! I år fyller jag 16 år och jag har redan nu börjat fundera om jag har ADHD. Jag har betett mig på ett visst sätt under X antal år.
Exempelvis så har jag inte varit social, jag gåe ut med vänner men blir trött efter 1-2 timmar och vill bara hem annars får jag en stor ångest. Dessutom så har jag svårt att reglera mitt humör, jag blir lätt irriterad och skriker väldigt mycket och blir otrevlig. Ibland har jag svårt att sova, ibland tar det 1-2 timmar innan jag verkligen sover eller på helger sover jag cirka 4h bara. Ibland gör jag saker och tänker sen, även så skjuter jag upp saker. Jag bestämmer mig för att vara med vänner och sista sekunden säger jag att jag inte orkar och vi skjuter alltid upp saker.
Ett annat exempel är när jag är i skolan, skolan går väldigt bra för mig men exempelvis under genomgångar kan jag råka tappa koncentrationen i 2 minuter och tänka på en massa andra grejer. Jag tappar ofta bort mina saker såsom min mobil eller nycklar. Det har hänt mindre nuförtiden men händer fortfarande.
Jag tycker det är jobbigt att jobba i skolan när det är stökigt och pratigt, jag blir irriterad och kan inte jobba. Samt är det jobbigt för mig att komma igång med uppgifter för mig, ibland kommer jag inte ens igång över huvudtaget. Innan prov brukar jag känna mig väldigt stressad med.
Jag har dock lätt för att förstå grejer och komma ihåg när det kommer till lärande. Jag tycker inte det är bekvämt att prata om det med skolkuratorn eller skolsköterskan eftersom ingen brukar gå dit eller något liknande.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror nog att du inte är ensam om att ha sådana funderingar. Det är ju en viktig fråga du ställer som handlar om att du har det bekymmersamt och att du vill förstå dig på dig själv.
Du skriver att du nu börjat fundera på om du skulle ha ADHD. Det kanske är på det viset men kanske är det något annat. Du beskriver att du kan dra dig undan från sociala sammanhang för att inte få ångest och att du blir lätt irriterad och att du har problem med din sömn. Du beskriver också på ett bra sätt hur du kan få svårt att vara uppmärksam och koncentrerad i skolan och att det kan vara svårt för dig att komma igång med dina uppgifter. Alla dessa saker kan vara tecken på ADHD men man kan också kanske tänka att du inte känner dig glad utan att du är ledsen och nedstämd.
Du beskriver att du betett dig på detta sätt X antal år. Jag undrar om du kan tänka på hur det var för dig i livet för X antal år sedan? Om det hände något runt dig eller om du var med om något vid den tiden? Du säger att du inte vill prata med t.ex. skolkuratorn eller skolsköterskan eftersom ingen annan verkar gå dit. Det låter dock som att du är inne på att du kanske behöver prata med någon för att reda i det som bekymrar dig. På en del vårdcentraler finns det psykoterapeuter som man kan få komma till och prata om sådant som bekymrar en. Där kan du också få hjälp med att reda i om du trots allt kanske behöver ta reda på om du har ADHD och då försöka få hjälp för det eller om det är något annat och då få hjälp för det. Du kan också prata med dina föräldrar och då kan ni kanske vända er till din BUP-mottagning för att reda i dina viktiga frågor.
Lycka till!