Känner mig som kille, är tjej biologiskt
hej
är en person på 17 år snart 18 som känner mig som kille, är tjej biologiskt och jag trivs verkligen inte med mig själv. Jag hatar min kropp och den har aldrig känts rätt, allt känns bara så fel!  Jag klär mig i kläder som är typiska för killar, har aldrig varit intresserad av tjej kläder och tycker att killarnas är snyggare. Jag vågar inte berätta detta för andra än mina närmaste för att jag är rädd vad de ska tycka osv.. min mamma har alltid vetat att jag inte är tjejig och hon tar det bra och klagar inte elr nåt, men ibland känns de som att hon tror att jag bara går igenom en fas, men så är det inte för jag har känt mig som kille sen jag va liten. Jag mår sjukt dåligt av detta och vill göra något åt det men problemet är att jag är rädd att inte bli accepterad av omgivningen.. Jag har pratat med min psykolog mycket om dehär och vi har varit på BUP och försöker hitta en lösning.  Detta har lett till att jag har börjat svälta mig och dricka alkohol för att utsätta min kropp för skada för att jag hatar den så mycket, jag känner mig så ful och äcklig.. Folk har också sagt till mig att jag låter som en kille när jag pratar (vilket jag gillar), jag har en mörk röst. Jag har för de mesta bara varit vän med killar då jag kommer mycket bättre överens med dem och för att jag har såna intressen som killar brukar ha, data spel, tv spel osv. Jag hatar att vara med tjejerna i skolan och jag ser hur de beter och uttrycker sig och att de förväntar sig att jag också ska bete mig så känns bara förjävligt! Jag vill kunna vara mig själv utan att bli dömd och utfryst. Jag vill att andra ska se mig så som jag ser mig själv, och det är inte en tjej!
hjälp vet inte vad jag ska göra åt detta och jag orkar inte leva såhär!
/en kille som vill dö
Känner mig som kille

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att det känns väldigt besvärlig att uppleva att du har fel kropp för den du vill vara eller snarare den du är. För den identitet man känner man är måste ju också bekräftas av omgivningen för att man ska må bra och känna sig trygg i det man är. Fel kropp blir ett jätteproblem men det är den enda kropp du har och den måste du leva med och ta hand om trots allt.
Idag finns faktiskt en hel del du kan göra och förändra för att du ska må bättre. Det gäller också rent kroppsligt. Det finns möjligheter till könsbekräftande behandling av olika slag.
Om du vill att din kropp mer ska överensstämma med vilket kön du känner dig och att du vill vara och kunna leva mer som en kille behöver du till att börja med göra en könsidentitetsutredning. Under en sådan utredning får du mycket hjälp med alla funderingar du har om ditt kön och din kropp och vad du kan få hjälp med för att du ska må bättre och känna att du kan vara dig själv – som du upplever dig. Idag finns det sju specialiserade team som gör sådana utredningar och för att komma till dem behöver du en remiss. Jag tycker du ska ta upp detta med din psykolog. Remiss kan skrivas av tex primärvården eller BUP som du ju haft kontakt med. Du kan läsa mycket om detta på Transformering.
Eftersom du redan har kontakt med psykolog och BUP tycker jag du ska be dem hjälpa dig med en remiss så du får kontakt med ett team som kan hjälpa dig med alla dessa frågor du har.
Lycka till!