Vill inte mina föräldrar ska veta något
Hej bup! Jag är en tjej på 13 år och jag mår JÄTTE dåligt har självskadebeteende och har många gånger tänkt på att ta mitt liv men jag vågar inte
Jag har en kompis som vet om allt och hon försöker hjälpa mig kuratorn på skolan har även kommit fram till mig och frågat om jag vill prata men jag känner inte att det hjälper.
jag vill inte prata med mina föräldrar för jag känner att jag har gjort dom besvikna när jag skadar mig själv osv
jag vill ha hjälp men vill inte att mina föräldrar ska få veta något.
vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss!
Du mår jättedåligt och har bara talat med din kompis om det. Det är bra att ha en sådan kompis men ofta behöver man också tala med någon vuxen när man är i en svår situation. Jämnåriga kompisar är ännu för unga för att kunna hitta den bästa lösningen.
Du vill inte tala med dina föräldrar eftersom du inte vill att de ska veta att du skär dig. Men att du skär dig är troligen för att du inte mår bra och för att du inte heller talar med någon om det, förutom din kompis. Det är vanligt att unga människor som du inte vill belasta sina föräldrar med att berätta om självmordstankar och självskada. Men föräldrar vill allra oftast hjälpa sina barn och även  om de kanske först blir förskräckta så är det också en lättnad för dem att få veta.
Det som är viktigast är att förstå varför du inte mår bra och vad man kan göra för att det ska bli bättre. Om du kan berätta för dina föräldrar kanske de skulle kunna stödja dig och se till att du också får mer hjälp.
Men om det verkligen inte känns möjligt, behöver du tala med någon annan.
Du kan själv, utan föräldrar kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Du kan också boka en telefontid hos kurator på BRIS via deras hemsida. Där kan du vara anonym.
Skolkuratorn har frågat om du vill prata. Du känner inte att det hjälper. För att det ska hjälpa måste du försöka våga säga som det är.
Försök fastän du är rädd! Så här behöver det inte vara!