Rädd att göra något dumt
Jag börjar nog på riktigt bli rädd för mig själv i dessa tillfällen då jag 'ser klart'. Jag kan inte kontrollera hur jag känner, vart mina tankar går eller något alls. Det känns som att jag går in i ett mörkt hav, och jag kan inte se ytan. Mina tankar vandrar mellan planer om att ta mitt liv. Mestadels att bara hoppa från en bro. Och om någon skulle bry sig, om jag ens är rädd för vad som händer efter döden längre? Jag får tillbakablickar från ett 'trauma' i somras då min pappa hamnade i koma, vår relation är ganska sabbad btw. Träffar han inte längre. Min ätstörning som jag i början kom in till BUP för känns nästan som ett litet löv i en stor ek. Jag vill dö. Men samtidigt inte. Jag är sjukt förvirrad, och vet inte hur jag ska ta mig ut från denna loop. Kan inte uttrycka mig för min psykolog, vet inte hur jag ska förklara hur jag verkligen mår. Hon vet nog bara delar, vilket skapar förvirring mellan oss tror jag. Senaste gången jag berättade om mina självmordstankar var hon tvungen att ringa till min mamma ( Vi sitter ensamma) och berätta. Hon bröt ihop och grät när jag kom ut från duschen, för att hon var rädd att jag skulle försvinna. Det var det värsta jag upplevt. Men det fick mig må ännu sämre. Och nu har jag hållt tillbaka mycket om hur jag mår, hur jag som går in i trans och bara kan se sånt som hänt, vilket ofta leder till en panikattack efter, hur jag planerar mitt slut i de mörkaste stunderna. Det är så mycket i min hjärna, ändå känner jag mig tom. Har ingen kontroll över mina demoner längre, och är rädd att jag kommer göra något riktigt, riktigt dumt.
Döende

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver mycket fint, nästan poetiskt de känslor man har när man varit långvarigt nedstämd, kanske till och med deprimerad. Ja, det kan upplevas precis som att befinna sig i ett mörkt hav utan att kunna se ytan. Och för att kunna se ytan måste man få hjälp som blir en ljusstråle i mörkret.
Det är utmärkt att du har kontakt med en psykolog på BUP. Du har här också en fin bild med ett löv på trädet - alltså det är så liten del av alla dina bekymmer som du har talat om med din psykolog. Fast vet du, du formulerar dig mycket tydligt och beskrivande. Om du tycker att det är svårt för dig att uttrycka dig i samtal på samma tydliga sätt rekommenderar jag att du visar ditt mejl till oss för din psykolog. Utifrån det kan psykologen ställa mer frågor till dig och hjälp dig att sätta ord på det som trycker inombords.
Jag förstår att du har en ätstörning som kanske är huvudtema på BUP. Jag förstår också att din dåliga relation till din pappa tillsammans med hans svåra tillstånd i somras är "grenar i trädet" av allt som gör dig ledsen och förvirrad. Det behöver du tala om. Men jag vill också säga din mammas förtvivlan när hon fick veta att du har självmordstankar är det tydligaste svaret på din fråga om någon skulle bry sig om du inte fanns. Du såg svaret själv i hur ledsen hon blev, hur viktig du är för henne.
Nej, du ska inte dö. Ibland känns det så himla hopplöst i livet, ibland måste man få extra mycket bekräftelse, mer samtal för att få nya perspektiv på det svåra. Och se även ljusglimtarna. Din mamma och du kan kanske tillsammans tala med psykologen på BUP hur ni kan stötta varandra även om det i första hand är hon som ska få hjälp med att kunna stöta dig.
Än en gång vill jag upprepa, visa ditt välformulerade mejl och mitt svar för din psykolog. Ni kan sedan utifrån dina rader gå vidare och spåna vad som ligger i din vilsenhet och ledsenhet och hur du kan få - uttryckligen också med mammas hjälp - få kontroll över dina "demoner".
I särskilt svåra stunder kan du också gå in på självmordslinjen eller på tjejzonen.se för att få råd och stöd. Men det viktigaste är du visar "hela trädet" i den kontakt du har på BUP.