Allting känns overkligt
Hej, jag är 15 och lider av depression och GAD.
Jag känner mig som om jag håller typ på att bli galen eller något. Jag förstår inte varför jag känner mig som jag gör men allting känns overkligt.
Jag känner inte igen mig själv och när jag kollar i spegeln förstår jag typ inte att det är jag som jag ser. Jag kan kolla på mina föräldrar eller vänner och inte känna igen deras utseende alls.
Jag känner mig nästan som jag är i en mardröm som jag inte kan vakna upp ifrån och jag vet inte om detta är en symptom av min depression eller om det är något annat.
Det känns som jag/min "själ" flyger runt någon annanstans och kollar på mitt liv som om det vore en film. Min kropp känns inte som om den är min och det känns som om alla är ute efter att göra mig illa.
Jag vet inte ens om jag lever, allt känns bara så overkligt och jag har ingen aning om jag faktiskt existerar på riktigt eller om jag drömmer allting och så kommer jag vakna upp och vara någon annan.
Allt känns bara så konstigt och jag vågar inte prata med mina föräldrar för de förstår sig typ inte på min psykiska ohälsa.
Snälla hjälp, om ni kan.
Billie

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du har det verkligen besvärligt just nu. Du beskriver ett slags overklighetskänslor som kommer över dig. Overklighetskänslor som rör både dig själv och andra och får dig att känna som om du vore i en mardröm. Sådana här upplevelser av overklighet kan vara väldigt obehagliga, och just få människor att undra om de håller på att bli "galna". De kan bero på stark stress och ångest, men också ha andra förklaringar.
Du börjar ditt brev med att berätta att du lider av depression och GAD (generaliserat ångestsyndrom). Har du någon vårdkontakt som givit dig dessa diagnoser? (Eller är det så att du själv sökt information om psykiska besvär och kommit fram att dessa två diagnoser stämmer in på dig?) Jag undrar därför att om det är så att du har kontakt med till exempel BUP redan så skulle jag rekommendera dig att berätta om det du skriver om till oss för dem. (Om du tycker att det känns svårt att förklara kan du visa brevet du skrivit till oss.)
Om du inte har någon vårdkontakt tycker jag att du ska börja med att prata med skolkuratorn eller Ungdomsmottagningen om hur du mår.
Det låter extra besvärligt att du inte tycker att dina föräldrar förstår hur du har det.  Det finns organisationer som ger stöd via telefon och nätet, till exempel föreningen Tilia. De som arbetar där har egen erfarenhet av hur det är att må dåligt.
Försök ta väl hand om dig själv i övrigt, även om det känns svårt ibland. Ät ordentligt, sov tillräckligt och försök röra på dig lite - det gör det lättare att orka med ångesten!
Lycka till!
(Här nedanför har jag lagt lite information om ångest och depression, organisationer som ger hjälp via nätet och telefon plus några frågor med svar som andra skrivit till oss om samma ämne. Läs gärna!)