Ångest över skolan
Hej! Jag är 10 år och går i fyran. Jag har haft ångest ett tag nu just över skolan.
När jag inte klarar av vissa saker i skolan så är lärarna dumma och mina kompisar dumma. Det här handlar mest om idrott på vintern. Jag får ångest av att gå till skolan får ångest i skolan får ångest efter skolan. Jag kan få panikattacker lite så på kvällarna. Undrar bara vad jag ska göra? Har någon något tips?
WN

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och frågar vad du kan göra! Många barn och unga berättar att de precis som du kan må dåligt och få ångest i skolan eller inför att man ska gå till skolan.
Det är vanligt att den som mår dåligt kan börja få tankar om att det är fel på en som reagerar så här, men så är det inte! Det går ofta att hitta olika orsaker till att barn mår dåligt i skolan och det behöver vuxna hjälpa till med, hur man gör för att ta reda på det och hur man kan göra för att din stress och oro inför skolan ska kunna bli mindre.
Jag undrar om du känner att du skulle kunna prata med dina föräldrar om hur du mår och känner inför skolan? Jag vet att det ibland kan vara så att det finns olika problem hemma så man tycker det känns svårt att kunna säga något till sina föräldrar om hur man mår. Hur är det för dig?
Om du inte känner att du kan prata med någon av dina föräldrar, skulle du kunna prata med någon lärare som du tycker är snäll, eller kanske med skolsköterskan på din skola?
Du har rätt att må bra i skolan och att känna dig trygg i skolan. När man är 10 år som du är, så är det inte meningen att man ska behöva lösa problem på egen hand när man mår dåligt utan behöver då få stöd av en vuxen som man kan känna förtroende för!
Jag tror att det viktigaste tipset till dig alltså är att våga berätta för någon vuxen som du litar på.
Om du känner att det är svårt att veta om det finns en sådan person i din närhet eller om du har andra frågor om hur du kan göra så kan du också ringa eller chatta med en kurator på BRIS, barnens rätt i samhället, som ger råd och tips till barn om man till exempel mår dåligt, har det jobbigt hemma eller i skolan.
Ta hand om dig!