Blir hotad och nedvärderad hemma
Hej. Jag bor hemma med mina föräldrar och har alltid trivts här, tills för ungefär ett år sen. Då började min mamma att hota mig med saker som tex att hon ska slå mig så mycket att socialen måste komma och hämta mig. Hon säger hela tiden nedvärderande kommentarer som tex att jag inte kommer jobba som hora, att hon fattar att jag inte har kompisar, att jag borde flytta till en fosterfamilj, att jag är misslyckad osv. Vad ska jag göra? Går runt konstant med klumpar i magen så fort jag kommer hem. Är ledsen hela tiden och både mina matvanor och sömnrutiner är förstörda. Mår inte bra hemma och är även rädd att hon ska skada mig fysiskt. Hjälp mig
sara larsson

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Din situation hemma är inte bra för dig just nu! Du ska inte behöva känna dig otrygg och orolig hemma. Jag förstår att du är ledsen och att dina sömn- och matvanor påverkas om du hela tiden är rädd. Det är faktiskt så att det din mamma gör kan räknas som psykisk misshandel. Man vet idag genom forskning att psykisk misshandel, på samma sätt som fysisk, kan vara skadlig för barns och ungas utveckling.
Det låter som om något hänt eller förändrats för din mamma eftersom hon började bete sig så här för ungefär ett år sedan enligt din beskrivning. Jag tänker att hon kanske inte mår så bra själv, men det är ingen ursäkt.
Jag undrar över din pappas roll. Som jag förstår det av ditt brev bor du tillsammans med både mamma och pappa. Vad säger din pappa när mamma hotar eller nedvärderar dig? Vet han hur illa det faktiskt är? Försök prata med honom när ni är ensamma om han inte vet. Som förälder har han ansvar att se till att du har det tryggt hemma, och skydda dig om den andra föräldern behandlar dig illa. Finns det någon annan du kan prata med? Någon släkting som far- eller morföräldrar, moster, farbror eller liknande?
Om situationen hemma är ohållbar ska man kontakta socialtjänsten. På sidan Koll på soc kan du läsa om hur socialtjänsten jobbar. Om du tycker att det känns svårt att själv kontakta socialtjänsten kan du börja med att prata med skolkuratorn eller skolsköterskan om hur du har det hemma. Ungdomsmottagningen  kan också vara ett första steg för att få hjälp.
Hos BRIS kan du få stöd och hjälp av kuratorer via nätet eller telefon. Hos organisationen Tjejzonen kan du få stöd av "storasystrar" via chatt. Hos dessa organisationer kan du vara anonym.
Var inte rädd att ta hjälp - lycka till!
Här nedanför har jag lagt information om att inte stå ut hemma och några frågor med svar som andra skrivit till oss om samma ämne. Läs gärna!