Skadar mig själv
Är 12 år o har självmordstankar för är kär i en kille som redan är tillsammans med min bästis!! Skadar mig själv och mår så jävla dåligt!! Vad ska jag göra??
Alilin

BUP svarar:
Hej!
Ja, det är jättejobbigt när man är kär och kärleken inte blir besvarad. Ännu knepigare blir det när den person man är kär i, väljer någon man själv står nära, till exempel en kompis, en bästis. Man kan känna sig "värdelös", man är ju avvisad, bortvald.
Nu låter jag kanske något hård men det som du upplever nu är en del av livet och jag  tror inte att det finns en enda människa i världen som inte har sådana smärtsamma upplevelser. Det ingår i livet. Det kommer att finnas personer som vill komma nära dig men du vill inte, och du kommer att avvisa dem. Och du kommer att uppleva att välja och välja bort liksom att bli vald och bortvald för det är så det är i mänskliga relationer. Det är viktigt att kunna gråta ut hos någon, att hitta tröst när man har kärleksbesvikelse. Hos mamma eller pappa eller en annan klok person, eller andra kompisar. Skriva dagboksanteckningar brukar också hjälpa.
Men du har ett annat problem som i motsats till det jag skev ovan inte är en vanlig och oundviklig del i livet. Det är hur vi regerar på motgångar, besvikelser, frustrationer. Du skriver att du på grund a din besvikelse skadar dig själv. Och det är ett stort problem, det är en farlig väg att gå.
Vad menar jag? Besvikelser och motgångar måste vi lära oss att hantera, även de mest smärtsamma motgångarna och besvikelserna utan att vi tillfogar oss ännu större skada. Det finns tyvärr ungdomar som väljer en kortvarig lindring av själslig smärta genom att orsaka sig fysisk smärta (att skära sig eller på något annat sätt skada sin kropp). Men det är en fullständigt dålig strategi. I längden leder till ännu större problem och tyvärr många fastnar i detta självskadebeteende.
Jag vill inte att du ska hamna där, jag vill varna dig för denna risk. Vi måste lära oss att våga tala om våra känslor, våra svårigheter och det som är roligt och bra också. Det finns ingenting att skämmas för, alla har vi liknande sorger och alla är vi ömsom glada ömsom ledsna. Om vi kan prata kan vi också ta in andra och nya perspektiv på våra bekymmer och hitta utvägar, uthärda kriser och bli mognare och klokare av dem. Självskadebeteende leder inte till det utan bäddar för nya och nya komplikationer.
Tänk efter nu, vem du skulle kunna tala med om hur ledsen du är för att din kärlek inte är besvarad. Vem har du förtroende för? Vuxna eller jämnåriga kompisar? Skriv en dagbok, vad du upplever! Du kan också gå in på tjejzonen.se och få stöd på deras chattsida.