Tappat tidsuppfattningen
Hej bup!
Jag är så förvirrad och har ingen kontroll längre. Jag har tappat all tiduppfattning! Tex satt jag i soffan och trodde att klockan var 18 och att vi skulle äta middag men så ser jag på mobilen att klockan är 1 på natten! Detta har hänt några gånger nu och jag förstår ingenting. Jag tror att jag kanske somnat och sen vaknat flera timmar senare men jag minns ingenting! Idag så kom jag hem efter skolan vid ca 17 och läste i min bok och plötsligt är klockan 1. SÅ började jag göra läxorna och trodde det bara tagit 30 min men så märkte jag att klockan var 4 på morgonen. Detta har hänt några gånger förut men inte lika extremt. Jag går redan på bumm på grund av min Ocd och andra problem men borde jag ta upp detta också. Jag är så förvirrad! Kan detta vara på grund av min Ocd. Jag har varit exremt stressad och mått väldigt dåligt de senaste åren på grund av min familj och skolan. Kan det vara det?
Förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej Förvirrad tjej!
Det är jättebra att du har en kontakt på BUMM för din OCD och vissa andra problem du brottas med. Men ditt konkreta bekymmer med att du ibland "tappar bort tiden" - det vill säga uppfattningen om att tiden går - måste du också ta upp där.
Om och på vilket sätt det hänger eller inte hänger ihop med din OCD kan jag inte svara på. Jag tror att du gissar rätt att du kanske somnar för stunder och det kan vara en del av förklaringen. Likväl kan det också hänga ihop med den extrema stressen du upplever hemma och i skolan. Det kan göra att din hjärna helt enkelt "kopplar ifrån" som ett skydd mot stressen.
Det viktiga är att du ställer din fråga till din behandlare så konkret som du gjorde i ditt mej. Ni kan då tillsammans försöka komma på spåret vad som händer och hur du kan komma till rätta med det.