Har symtom på anorexi
Hej BUP, jag är orolig för mig själv och mitt försämrade mående. Jag är 13 år men när jag var 12 så började jag allt mer tänka på min kropp. Jag har alltid varit mobbad över min kropp, både från familj, vänner och elever på skolan. Först så brydde jag mig inte så jättemycket vad alla sa tills samhället sa till mig att tjock är något dåligt och smal är något bra. När jag var 12 gick jag in i perioder då jag hetsåt och svälte mig själv. Jag har typ alla symptom på anorexia. Jag hatar att leva så här och jag vet inte hur länge till jag kan må på detta sätt. Vad ska jag göra?
Novalie

BUP svarar:
Hej Novalie!
Så himla tufft du haft det! Det är sorgligt att höra att du fått utstå mobbing och negativa kommentarer om din kropp och vikt.
Det är tyvärr inte så ovanligt att unga berättar om upplevelser liknande dina egna.  Det är svårt att glömma bort sårande kommentarer även om de inte ens är sanna eller ens i närheten av att vara det rätta.
Du verkar också saknat stöd från "goda förebilder", från vänner och inte minst dina föräldrar som du säger också sagt saker på ett sätt som sårat dig.
Sådana upplevelser du berättar om kan bidra till att man blir djupt osäker och utvecklar beteenden men att bli starkt självkritisk. Man så att säga "vänder den dåliga händelsen inåt", mot sig själv. Börjar man i detta läge ändra sina matvanor så kan det leda till att man utvecklingar olika ätstörningar och som inte är så lätta att ta sig ur på egen hand.
Har du funderat på att gå och prata med någon om det här? Jag skulle verkligen vilja uppmuntra dig till det. Jag tycker du ska satsa på dig själv, du är värd att må bra och att få hjälp med både maten och hur mobbingupplevelser har påverkat din självbild.
Det finns flera olika vägar till att söka hjälp för ätstörningar. När man behöver mer omfattande behandling för ätstörningar så kan man rådgöra med en BUP-mottagning eller en ätstörningsenhet. Det kan se lite olika ut beroende på vart man bor.
Om du vill läsa mer så skickar jag med en länk om ätstörningar och hur det kan gå till när man söker hjälp.
Många börjar med att kontakta Elevhälsan på skolan, skolsköterska eller skolkurator.  Man kan också söka samtalskontakt vid en ungdomsmottagning, se UMO.
Lycka till!