Kan man spela schizofren?
Hej.
I somras var jag hos en överläkare som påstod att mina "psykotiska" symtom låter som schizofreni. Igår var jag hos en annan överläkare, där han också påstod att det låter som att mina symtom mycket möjligt rör sig kring en psykossjukdom, och att jag uppfyller kriterierna för en (jag glömde fråga vilken). Sedan drog han en parallell om att jag ju har schizofreni i släkten, så jag antar att "psykossjukdomen" som han pratar om rör sig om just schizofreni.
Jag undrar uppriktigt om det går att lura till sig en schizofrenidiagnos, alternativt en annan psykossjukdom? Alltså, om man kan lura överläkarna på bup att tro att man är psykotisk och eventuellt har schizofreni? Jag tror nämligen att det är lite utav en förbannelse att jag utförligt vet väldigt mycket om psykiatriska diagnoser, inklusive schizofreni. Jag har ett oundvikligt starkt intresse för just psykologi, och tänker att jag kanske har läst så mycket att jag börjat "bli sjuk"? Jag lider även av andra saker, bl.a ptsd, depression, långt gånget självskadebeteende, anorexi och tvångssyndrom. Dessa saker vet jag att jag lider utav, utan tvekan. Däremot är jag skeptisk mot att jag är "psykotisk". Jag har behandlats med bl.a två olika antipsykotiska preparat i ca 3 år nu, (inte samtidigt), utan större resultat.
Jag vet att sjukdomsinsikt saknas vid psykos, och att det för det mesta är just det som avgör ifall det är psykos eller ej. Jag är också medveten om att det låter som att jag saknar en del sjukdomsinsikt när jag läser igenom allt detta. Men jag vet vilka vanföreställningar, hallucinationer och övriga symtom som ingår i psykoser och schizofreni, och vilka typer av dessa som är vanliga. Jag kan också förstå att jag upplever en hel del av dessa själv, dock inte medans dom pågår, utan bara när jag ser tillbaka på det efteråt? Jag undrar därmed om jag faktiskt verkar psykotisk, eller om jag kanske endast är mycket påläst, eller både psykotisk och påläst? Jag tror ju fullständigt på att allt jag upplever och får för mig under en "psykos" är helt sant. Men att jag efter "psykosen" kan se att det kanske faktiskt var psykotiskt, och en annan gång falla tillbaka i exakt samma "psykotiska" föreställningar trots att jag redan sett det psykotiska i det efter förra gången, gör mig ganska konfunderad? Är det vanligt att tveka på om man faktiskt är psykotisk när ett flertal läkare påstår att man är det?
Men främst av allt: KAN man lura många överläkare till att tro att man faktiskt är psykotisk? Är det möjligt? Eller bör jag lita på läkarna och det dom säger?
Om jag nu får en schizofrenidiagnos, kommer det bli svårt för mig att få jobb inom psykiatrin i framtiden, som så länge jag minns, har varit mitt drömyrke? Självklart beror det ju på hur stabil man är, men om man nu är stabil och medicinen fungerar som den ska, kan det gå då? Kräver arbetsgivaren utdrag ur journalen om man ska jobba inom just psykiatrin, eller är det bara allmänna brottsregister, osv?
Tack på förhand, och förlåt om det blev rörigt.
Mycket förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Du ställer en rad mycket komplicerade frågor som jag bara delvis kan besvara. Men låt oss försöka bena ut dem.
Du har olika symtom som av två läkare, möjligen oberoende av varandra, diagnostiserade som någon form av psykos, kanske schizofreni. Men du funderar på om du inte är för mycket påverkad av vad du har läst om dessa psykiska sjukdomar. Därefter undrar du om det går att lura en läkare (psykiater) om man bara spelar psykotiska symtom.
Du har också ett tredje alternativ, nämligen att du både har en psykossjukdom och är påverkad av vad du har läst. Jag tycker att det är fullt möjligt. Den brutala sanningen är att visst går det att lura någon och bara spela upp en sjukdomsbild när man inte har tillgång till objektiva markörer som till exempel röntgen eller blodprov. Men det är svårt att göra om läkaren lyssnar både på patienten och också lyssnar på andra i patientens omgivning och träffar föräldrar eller andra som har varit eller är med i patientens liv. Man brukar inhämta sådan uppgifter vid bedömning av en allvarlig sjukdom. Har det gjorts i ditt fall?
Sedan finns en annan fråga. Varför skulle du spela upp en sådan sjukdom? Varför skulle du vilja "lura" dina läkare? Jag tror inte riktigt (fast jag inte kan veta) att det på något sätt ligger i ditt intresse. Jag är mer benägen att säga att om du har de upplevelser du nämner (hallucinationer, vanföreställningar)  plus de andra psykiska störningar som du också räknar upp då är det helt rimligt att du litar på professionella bedömningar - förutsatt du också vet att du inte medvetet väljer att uppge symtom du inte har. Sjukdomsinsikt är en viktig fråga, den också, men insikten kan komma och gå, beroende på patientens aktuella tillstånd. Du kan inte välja ut det som ett helt och fullt avgörande kriterium. Mitt förslag är att du tar upp dina frågor du ställer här med din läkare. Dina frågor är rimliga och ska bemötas utifrån professionell kunskap och i en öppen och uppriktig relation mellan dig och din läkare.
Nu till dina frågor om vad arbetsgivaren får veta om du söker jobb inom psykiatrin. Det är fullt möjligt för arbetsgivaren att begära utdrag av brottsregister om man anser att detta är relevant för arbetstagares befattning i verksamheten. Däremot har man idag ingen laglig möjlighet att begära utdrag ur patientjournaler vid anställning.