Vill inte blanda in socialen
Hej!
Jag växte upp i ett bråkigt hem med en aggressiv och skrikande pappa. Han har aldrig skadat någon fysiskt utan det är mer föremål som han ger sig på när han blir riktigt arg. (Han har dock skakat eller knuffat mig vid vissa tillfällen). Bortsett från hans aggressiva sida så är han en bra pappa som älskar sina barn. Jag tror bara att han mår så psykiskt dåligt att han inte kan kontrollera sig själv när han blir arg. Det känns även som att han har dålig självkänsla då han ofta är otroligt hård mot sig själv. Jag bor just nu hos mamma på heltid och brukar träffa pappa så mycket som jag kan. Han är fortfarande aggressiv och kan lätt bli arg för småsaker, men inte alls lika mycket som under min uppväxt.
Min pappa vill förbättras och försöker förbättras. Men jag vet att min uppväxt i ett bråkigt hem har påverkat mitt dåliga mående och mina självmordstankar så därför vill jag kunna prata om det med min kontakt på BUP. Dock är jag rädd för att socialen eller liknande ska blandas in. Jag förstår ifall en vuxen blir skyldig till att berätta om det är så att en minderårig utsätts för fara, men jag gör inte det. Min pappa skriker och slår på saker, jag vet att det inte är rätt. Men han har förbättrats och fortsätter att göra det.
Jag tänkte därför fråga ifall det är okej att man berättar sånna här saker utan att något händer? (D.v.s att socialen blir inblandad o.s.v). Anledningen till att jag vill kunna berätta om sånna här saker på BUP är för att jag vill komma till botten med vad som orsakar mitt beteende/hur jag mår. Jag vill kunna prata om dåliga barndomsminnen och saker som hänt de senaste åren utan att något ska ske.
Tacksam för svar!
16 åring

BUP svarar:
Hej 16 åring!
Det är rörande hur klokt du resonerar kring din pappas beteende och hur det kan ha påverkat dig. Rörande att du ser hans goda sida, att du kan se hans kärlek under den aggressivitet som har har svårt att kontrollera. Att du ser hans ansträngningar att få kontroll och att han har faktiskt förbättrats. Det är stort av ett barn till en förälder som under lång tid orsakat smärta för sin familj.
Du är också inne på rätt spår när du vill ta upp din uppväxt med din behandlare på BUP. Du har helt rätt i att du behöver komma till botten med på vilket sätt pappas humör har påverkat dig, vilka minnen du har för att kunna bearbeta dessa. Även om någon inte är fysiskt våldsam (nå, bortsett från knuffar och skakningar som inte är acceptabla heller) påverkar en hotfull förälder som skrämmer sina barn mycket negativt och lämnar djupa spår i barnens psykiska utveckling.
Nej, jag tycker inte att du behöver vara rädd för att man ringer till sociala myndigheter. Man är skyldig att kontakta social myndigheter om barnet far i illa i hemmet och behöver skyddas. Men dels är din pappa inte fysiskt våldsam längre och du bor inte heller med honom. Men jag tycker att du ska tala med din behandlare om att du har dessa funderingar och att dessa tankar har hindrat dig i att ta upp detta tema trots att du tror att det är betydelsefullt för att förstå vad som ligger bakom att du mår dåligt. Det är bara bra om alla "kort" läggs på bordet. Du är dessutom tillräckligt mogen för att din åsikt och önskan ska i alla högsta grad tas i beaktande.
Ta upp, berätta utan förbehåll, du kommer att se att det hjälper dig och inte kommer att drabba din pappa.