Grov paranoia
Jag är en tjej på tretton år som på senaste tiden har fått en grov paranoia. Jag tror att det är någon son följer efter mig vart jag än går och att det är människor som sätter upp kameror i mitt hus, vet att jag låter helt psycho men jag vet inte vad jag ska göra för att sluta vara paranoid heeela tiden. Jag har börjat ”tro” på ”spöken” helt plötsligt för att jag inbillar mig skuggor av människor hela tiden. Jag lever med en ständig ångest att någon ska komma och döda mig eller något liknande, helt enkelt att någon vill mig illa. Jag har försökt att berätta för människor men dom tar mig inte seriöst, jag mår skit.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt att vara så rädd som du är hela tiden. Men misströsta inte, det brukar gå bra att ta sig ur känslor av oro antingen på egen hand eller med hjälp och stöd.
Så bra att du försökt prata med personer i ditt liv. Det är faktiskt helt rätt tänkt av dig att du gjorde det,  även om andras respons på det du berättat om inte blev så bra för dig, vilket är synd att det blev så.
Jag undrar över om din rädsla och oro kom helt plötsligt eller om du ofta känt dig rädd och ängslig även som yngre? En del i din ålder får liknande oro som du berättar om efter sett på skräckfilmer som sedan "triggar igång" oro. I andra fall kan man ha upplevt något obehagligt tidigare i livet och som sedan kan komma tillbaka som oro och paranoida känslor.
Men det är också vanligt att man faktiskt inte vet hur oron startade. Många gånger blir oro värre av att man "skrämmer upp sig själv".Oroskänslan i kroppen hjälper så att säga till genom att skicka en signal om "det kan vara fara på gång" och då brukar man få allt mer hemska tankar eller inre bilder över det som skräms, det man är rädd för. Ofta är det då att ju mer man tänker på det som oroar desto mer ökar rädslan.
Ibland känns det bara för svårt att klara av att hantera oro på egen hand. Då är det bra att känna till att det finns bra hjälp och behandling för det.
Har du prövat att berätta för någon av dina föräldrar, att du faktiskt mår dåligt av det här? Ibland behöver man orka stå på sig och ta upp det igen, mer bestämt. Eftersom det sällan syns så mycket på utsidan  hur man mår så kan det vara svårt för föräldrar att uppfatta hur jobbigt det faktiskt känns.
Men ibland kan det av olika skäl vara svårt att vända sig till sina föräldrar. Du skulle kunna kontakta din skolkurator för mer råd kring hur du kan göra vid oro eller när du mår dåligt. Skolkurator brukar även kunna ge tips om vart man kan vända sig vidare för behandling om du inte tycker att problemen minskar och blir bättre.
Jag skickar också med information om andra stället dit man kan vända sig för hjälp.
Ge inte upp!