Tappar kontakten med verkligheten
Jag har inget att leva för och inget att dö för. Jag hittar ingen motivation, tappar kontakten med verkligheten och lever i ett töken. Vad ska jag göra för att hitta något värt att leva för?
Dimman

BUP svarar:
Hej Dimman!
Din fråga ger mig tankar att du söker efter något som ska fylla dig med mening, väcka din motivation. Det är en viktig fråga, en fråga som livet kanske kan sägas kretsa kring. En fråga som inte bara är svår och kanske ångestfylld, utan som också kan väcka andra känslor eller en längtan efter att leva på ett annat sätt än man gör.
Många unga går runt med dessa känslor och tankar i olika grad. Tonåren är ju en sådan period i livet då man i takt med att man växer upp också börjar tänka och reflektera mer. Ibland ger det en kraft att söka vägar fram till utveckling och till möjligheter att kunna leva livet mer som man själv önskar. Man kan börja längta efter den dag man blir myndig och kan stå på egna ben. Den tiden kommer även komma till dig, inte allt för långt bort.
Det här är normala steg i tonåren som ofta går bra att ta sig igenom trots att det kan vara tungt i perioder. Men ibland känns framtiden bara svår att ens orka tänka på. Man kan i tonåren också komma in i jobba perioder som kan övergå i depressioner med ihållande och ibland djup nedstämdhet. Då kan det vara bra att söka hjälp för att få stöd att ta sig ur ett sådant tillstånd. Hur är det för dig? Går du runt och misstänker att du kan vara nedstämd?
Jag funderar över att du uttrycker att du tappar kontakten med verkligheten. En sådan känsla kan hänga ihop med flera olika saker. Ibland när man inte mår så bra så blir många mer självförsjunkna än man annars är. Man dras in i egna tankar och grubblerier, ofta med konsekvens att man får svårt att fokusera och kanske missar det andra säger och pratar om. Det kan i sin tur ge upphov ensamhetskänslor då man tappat lite av kontakten med verkligheten, eller omgivningen de stunderna.
Ibland kan sådana känslor komma av att man sovit dåligt, kanske har ont i kroppen eller går runt och är ständigt stressad. Ju mer självförsjunken man blir desto starkare känslor av bristande kontakt med verkligheten kan man få. Hur är det för dig?
Många kan också uppleva att ju mer man drar sig undan, grubblar och tänker på hur dåligt allt känns, desto värre kan det få en att må.
Därför kan så enkla saker som att sköta om sin sömn, äta regelbundet vara viktiga för verklighetsförankringen men också för att kroppen ska kunna bygga upp sin energi på nytt.  Det finns mycket forskning som ger stöd för att motion och någon form av rörelse kan motverka psykisk ohälsa.
I vardagen hemma så kan det vara enkla saker som kan vara till hjälp, att ha några saker du kan avleda de negativa tankarna med, som att lyssna på musik, se någon serie, försöka kontakta en kompis.
Tids nog går de flesta svackor över men känner du att det är plågsamt och jobbigt så rekommenderar jag dig att börja prata med någon. På Tjejzonen kan man få kontakt med en annan ung vuxen som kan stötta en och fungera som ett "bollplank"för olika frågor.
Om du skulle vilja veta mer eller ha chattkontakt kring psykiska symtom hos unga så kan Tilia kanske vara av intresse. Vill du gå och ha  samtal hos någon professionell så kan Elevhälsan eller ungdomsmottagningen erbjuda samtalskontakt.
Ta hand om dig!