Känner igen mig i många diagnoser
Hej bup jag heter Ingvar och är 17 år. Jag skulle bara vilja höra eran specialist åsikt om vad ni tycker jag borde göra. Det är nämligen så att jag lider av deprission, ätstörningar och en viss procent av aspberger och på senaste tiden (ca, senaste åren) har jag märkt mer och mer symptom som pekar åt bipolär sjukdom. Jag har gjort flera psykologitest via internet som säger att jag förmodligen lider av bipolär sjukdom, bulimi, anaroxia, och borderline. Jag vet inte vart jag ska vända mig och är rädd för min hälsas skull då jag vissa dagar verkligen inte vill mer. Desperat efter hjälp.
Ingvar<3

BUP svarar:
Hej!
När du känner igen dig i så många diagnoser förstår jag att du inte alls mår bra. Och det är förståeligt att du försöker förstå dina svårigheter genom att läsa om olika diagnoser.
Psykiatriska diagnoser är ett sätt att beskriva känslomässiga svårigheter. Svårigheterna finns i ett sammanhang. Det går att hitta orsaker till varför de uppstått och varför de fortsätter finnas.
Och svårigheterna måste ha en viss omfattning för att en diagnos ska kunna ställas. Man kan alltså känna igen sig i kriterier för en diagnos utan att det räcker för att få diagnos.
Men oavsett om du själv har någon av de diagnoser du nämner eller ej, behöver du vända dig till någon som du kan tala med och som tillsammans med dig kan hitta vägar till att du ska må bättre igen.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Om inte är det möjligt för dig att berätta det för dem? Då kanske de kan vara till stöd för dig.
Jag tycker du ska kontakta BUP och beskriva dina svårigheter. BUP kan vilja ha kontakt också med dina föräldrar för att hjälpa dem att ge dig ett bra stöd.
Vänta inte!