Att dela på oron
Hej. Jag är 16 år och har en vän i samma ålder som mår väldigt dåligt. Hon har på bara några få veckor utvecklat självskadebeteende, depression och gjort ett självmordsförsök. I skolan så mår hon oftast bra med undantag för vissa stunder, men så fort hon kommer hem på eftermiddagen så faller allt sönder och hon börjar direkt må fruktansvärt dåligt. Jag är den enda personen som hon har berättat om självmordstankarna för. Jag har försökt att hjälpa och stötta, och det är möjligt att det hjälper lite, men hon är helt emot att skaffa proffisionell hjälp. Hon vet att det kan rädda henne ur detta, men hon vill inte bli räddad eftersom hon inte tycker att hon förtjänar det. Vad kan jag göra för att hon faktiskt ska söka hjälp?
anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt viktiga och kanske inte så ovanliga bekymmer!
Kanske är det så med din vän att hon haft bekymmer under en längre tid men först nu valt att visa upp det och berätta om det för dig. Jag tycker att du får ett för stort ansvar på dig om du är den ende som vet om att hon bär på t.ex. självmordstankar. Kanske är det så för din vän att hon både vill och inte vill ha hjälp och kanske är hon orolig för om det finns någon hjälp att få?
När din vän säger att hon inte förtjänar att få hjälp kanske det handlar om just en oro hos henne kring om det verkligen finns hjälp för henne att få för de bekymmer hon tycker hon har. Jag tror att det sätt som du kan hjälpa din vän på är att du pratar med någon vuxen som du kan känna förtroende, t.ex nån lärare på skolan, skolkurator eller kanske dina föräldrar, för så att det på det visa finna vuxna som kan hjälpa henne. Då blir det inte längre bara ditt ansvar att veta hur hon mår. Hon kanske på kort sikt blir arg på dig men på lite längre sikt kanske hon förstår att det var bättre för henne att det fanns vuxna runt henne som kunde hjälpa henne.
Läs gärna de artiklar och frågor/svar som jag skickar med.