Känner mig inte trygg hemma
Hej! Jag är snart 17 år och bor lite utanför xxx med min familj. Jag har haft det jobbigt hemma under en längre tid och börja tröttna på bråket och den dåliga relationen med mina familjemedlemmar. Jag känner just nu att jag behöver komma ifrån dom och inte ha någon kontakt med dom. Jag känner mig inte längre trygg hemma och har en stor klump i magen varenda dag när jag är hemma. Mina föräldrar skriker på mig och jag får ofta en känsla att jag inte är bra nog. För inte så längesen så led jag av ätstörningar och det berodde på hur det var hemma. Jag är så rädd att jag kommer få det igen om jag bor hemma och mår såhär dåligt. Har ingen ork till något längre. Vi bor inte heller i centrum i xxx, därför blir det också svårt att kunna komma härifrån om det är jobbigt hemma. Så jag undrar om det finns en möjlighet att kunna flytta hemifrån till en lägenhet i xxx. Problemet är bara pengarna och då undrar jag om man kan få något bidrag för detta som student. Jag orkar verkligen inte mer, kan ni snälla hjälpa mig
Ebba

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad jobbigt du verkar ha det!  Vi kan bara hjälpa dig med lite tips och ställen du kan ringa och berätta mer om hur du har det. Det brukar inte vara så lätt – att bara flytta!
Jag tror du ska börja med att prata med någon om din hemsituation och din önskan att flytta hemifrån. Någon du kan berätta lite mer ingående för hur det är hemma hos dig. Om du hade kontakt med någon vårdgivare när du hade ätstörningen kanske du kan ta upp den kontakten igen och berätta att du är rädd för återfall på grund av dina hemförhållanden och be hen hjälpa dig eller kanske kan du berätta om din situation för din skolkurator och be hen hjälpa dig?
Du kan också ringa Socialtjänsten anonymt och berätta hur du har det. Det är oftast de som behöver bli inkopplade om du inte längre kan bo hemma och dina föräldrar inte vill att du ska flytta. Du kan läsa mer om detta och hitta tel. nummer på hemsidan KollPåSoc.  Du kan också få bra hjälp genom att ringa Bris. Du skriver att problemet är pengar. Du kan läsa mer om vilka bidrag för gymnasiestudier som finns på CSN.
Om dina föräldrar är med på att du flyttar blir det enklare. Då är det de som i första hand som ska hjälpa dig ekonomiskt. Om du tänker flytta mot deras vilja blir det svårare. Jag tror du och dina föräldrar i alla lägen behöver hjälp att prata om din hemsituation och hur det påverkar dig. Det är socialtjänsten i första hand som ska hjälpa dig och din familj i sådana situationer och en åtgärd kan vara att hjälpa dig flytta. Men först försöker de troligen förbättra dina hemförhållande  så du slipper flytta. Så att ringa socialtjänsten anonymt och prata med dem tror jag alltid är en bra sak att göra för dig. Men oavsett hur det kommer att gå att flytta så tycker jag att du ska skaffa dig någon att prata med hur du mår och hur det är hemma. Kanske skolkurator kan vara en sådan person eller kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Lycka till!