Tycker inte riktigt aspergerdiagnosen stämmer
Hej!
Jag blev väldigt nyligen diagnostiserad med Asperger, detta skedde för knappt en vecka sen. Jag har haft kontakt med bup i ett år nu samt haft en tidigare kontakt vid 12 års ålder, jag är nu 15. Hursomhelst så har detta endast ökat min ångest och fått mig att må sämre. Varken jag själv eller dem i min närhet ser mig som en person med Asperger, och trots att jag kan känns igen mig i vissa punkter är det helt tvärtom på andra. Jag har bl.a. Special intressen (nu Harry Potter) och har svårt för ögonkontakt och älskar inte sociala situationer, men jag har inga som helst problem att förstå vad andra menar eller känner.
Jag tycker därför inte riktigt att diagnosen passar in på mig, men det som oroar mig mest är hur detta kommer påverka min framtid. Jag har inga problem i skolan, där jag har A eller B i alla ämnen (även de jag ej är intresserad av), och har höga ambitioner och drömmar. Jag skulle kanske vilja bli läkare, och adoptera barn. Men enligt det jag har läst är det ytterst svårt för en person med Asperger. Men saken är ju den att jag inte skulle ha några som helst problem med detta, och självklart kan jag inte övertyga er genom att skriva om det i ett brev, men det är något jag är säker på.
Mitt mående under det senaste året har varit ganska dåligt, då jag blivit diagnostiserad med depression, samt blivit inlagt på kliniken två gånger efter bl.a. Självmordsförsök. Jag har även ett självskadebeteende, och synliga ärr på mina armar. Kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden?
Mina främsta frågor är därför hur allt jag har varit med om och min Asperger diagnos kommer hindra mig, finns det tex jobb jag inte kan få eller saker jag inte får göra? Det är något som stör mig främst pga ovetande och skulle därför uppskatta ett ärligt svar. Än en gång då hindrar mina svårigheter ej mig i vardagen, och jag skulle egentligen kunna göra vad som helst, men kommer jag påverkas av att just ha denna diagnos nedskriven?
Ursäkta för den långa texten, och tack i förhand!
Tjej, 15

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du hörde av dig till oss med dina funderingar. Ditt välskrivna brev innehåller flera frågor som jag ska försöka besvara. Jag vet också att du inte är ensam om att undra över hur diagnoser kan påverka ens framtid.
Du har alltså nyligen fått diagnosen aspergers syndrom (en autismspektrumdiagnos) som du känner dig tveksam inför. Du tycker att vissa saker du känner till ingår i diagnosen stämmer in på dig medan andra inte gör det. Jag kan förstås inte här uttala mig om diagnosen är rätt eller inte, men jag förstår att det känns jobbigt att få en diagnos som man inte känner helt igen sig i!
Jag tycker att du ska kontakta dem som gjort utredningen och be om mer information. Be dem förklara varför de tycker att du uppfyller denna diagnos, och vilka svårigheter respektive styrkor just du har.
Det är ju nämligen så att man i första hand är en individ och inte en diagnos. Vad som stämmer för en person med till exempel asperger kanske inte alls gäller en annan! Med detta sagt kan förstås en diagnos bli fel ibland.
Att få en psykiatrisk diagnos kan vara omtumlande och kännas jobbigt, men meningen är ju att det i slutänden ska vara en hjälp. En hjälp att förstå sig själv bättre vad gäller både styrkor och svagheter, och en hjälp för andra (föräldrar, vänner, lärare och så vidare) att förstå hur man fungerar. Vissa diagnoser ger också rätt till hjälp och stöd från samhället.
Jag föreslår också att du läser mer om vad asperger innebär för att kunna ta ställning till diagnosen. En del av det som skrivs på internet kan vara fel eller i alla fall tveksamt, eller bara gälla för vissa personer med asperger. Några bra ställen att hämta information ifrån är landstingets sida Aspergercenter: Ung och Asperger och Ungdomsmottagningarnas Umo: Asperger.
En hel del av det som skrivits om aspergers syndrom tidigare har också främst utgått från pojkar/män. Hos flickor/kvinnor kan symtomen vara mindre tydliga och ibland lite annorlunda. Flickor får därför ofta diagnos senare än pojkar.
Om det är så att man får en autismdiagnos brukar man kunna gå utbildningar för både patienter och anhöriga hos till exempel landstingets habilitering (I Stockholm hos Aspergercenter). Meningen är att man ska kunna lära sig mer om vad diagnosen innebär.
Vad gäller framtiden är det svårare att svara, framförallt för att det ser så olika ut från person till person. Diagnosen asperger i sig ska inte hindra någon att söka en viss utbildning eller ett visst jobb. Undantaget är vissa väldigt speciella "högsäkerhetsjobb" som till exempel polis. Annars väljer man själv om (och när) man ska berätta att man har en viss diagnos för någon. Det finns alltså inte något slags register där arbetsgivare eller utbildningsanordnare kan se att man har olika diagnoser. Sen kan det ju vara så att de svårigheter eller begränsningar man har på grund av aspergers syndrom kan göra det svårt att klara vissa utbildningar och yrken. Men det är ju som sagt olika från person till person. Du nämner att du kanske skulle vilja bli läkare. Då gäller samma för alla, vare sig man har någon diagnos eller inte, att klara utbildningen och praktiken.
Oavsett om du uppfyller diagnosen asperger eller inte så är du en individ med styrkor och svagheter, som alla andra. Du skriver till exempel att du har mycket bra resultat i skolan och höga ambitioner och drömmar. Ta fasta på det, och fortsätt drömma och planera för framtiden!
Lycka till!
(Här nedan har jag lagt lite fakta om aspergers syndrom och några frågor med svar som andra ställt till oss om ämnet - läs gärna!)