Vill inte få en ätstörning!
Hej!
Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Det är så att jag tror att jag börjar utveckla en ätstörning. Jag har börjat äta mycket mindre och varje gång jag tänker ta något att äta ångrar jag mig för jag vet att jag går ner i vikt snabbare om jag inte äter. Varje gång jag ställer mig på vågen och det visar mindre än dagen innan får jag nästan som en adrenalinkick. Jag blir jätteglad och motiverad. Vill verkligen inte få en ätstörning men kan inte hindra det för blir nästan som ett beroende av att gå ner i vikt. Har aldrig varit riktigt nöjd med min vikt men det är bara blivit värre på sistone.
Från en tjej på 13 år.
Elin

BUP svarar:
Hej!
Vilket klokt och insiktsfullt brev du skrivit i till oss. Jag tror det är precis så här många känner sig som är på väg in i en ätstörning och också de som redan utvecklat en mycket besvärlig sjukdom.
Du skriver  hur glad och motiverad du blir när du ser att du gått ner lite. Det kan kännas så bra och positivt att gå ner i vikt och du har ju inte varit riktigt nöjd med din vikt och det har blivit värre. Man ska inte underskatta adrenalinkicken du tycker dig känna! Tänk att få känna sig jätteglad och motiverad!
Men det finns naturligtvis en hake och du känner redan av något som du upplever som ett beroende och att du inte kan hindra dig själv att gå ner i vikt. Om du inte kan stoppa och äta vanligt igen - då är du redan fast och det är stor risk att allt bara blir värre och värre. Du är eller kommer att bli fångad av ätstörningssjukdomens egen logik och det kan bli verkligen svårt att äta normalt och vanligt igen.
Så vad ska du göra? Du vill så klokt ha hjälp för du förstår att detta klarar du inte av alldeles ensam. Så brukar det vara. Suget att gå ner i vikt är så starkt att det blir så mycket lättare om du får stöd och hjälp att stå emot. Allt blir mycket enklare efter att du återgått till att äta "normalt" igen. När du kommer ur belöningssystemet eller adrenalinkicken du nämnde.
Så jag tycker du ska berätta för  dina föräldrar för du behöver deras stöd och hjälp. Ni kan söka hjälp på BUP. Om det känns svårt kanske du kan ta kontakt med din skolkurator eller skolsyster?
Prata med dem om hur du tänker på dig själv och din kropp. Varför ska tjejer inte kunna känna sig nöjda med den kropp de har? Hur blir du påverkad? Hur många känner du som håller på och går ner i vikt och pratar om hur "fina" och smala de blivit. Jag tror inte du är ensam och det finns verkligen en "smittorisk"att bli triggad av andra.
Lycka till!