Stress och depression
Hej, jag har mått dåligt, haft stress och är i en depression. Har under hela mitt liv byggt upp en mur mellan mina känslor och människor, men nu har den hela rasat eftersom de hänt så otroligt mycket saker som jag bara inte kunnat ignorera och leka ” stark ” och  låtsas att jag inte bryr mig. Jag är på botten och har ingen motivation till livet eller skolan längre, men har så mycket press hemma att jag ska va ” miss perfect ” och när jag säger till min mamma att jag vill gå till en psykolog skämtar hon bara bort det, jag behöver tydligen inte psykolog. Jag mår bra(enligt henne) Men sen finns det en person som jag gillar otroligt mycket och min dag kan bli gjord bara jag får prata med honom och han är anledningen till att jag ens lever nu. Men han förstår inte hur mycket han betyder för mig och jag betyder inte samma sak för honom.... Har även allvarliga problem men min rygg och leder så jag går runt med smärta 24/7 och lever på Ipren pga det.
Jag har alltså ingen aning om vad jag ska göra för att bli bättre eller hitta motivation. Jag kan heller inte utveckla ett självskadebeteende pga mitt tvångstänkande.
Finns nån hjälp?
Bellis

BUP svarar:
Hej!
Kanske är det just den där muren du talar om som tar så mycket kraft av dig att du inte orkar med just nu. Att hålla starka och svåra känslor borta så ingen, varken andra eller kanske du själv ser dem, är påfrestande. Och det är heller bra att göra så.
Du säger att du hemma känner förväntningar att du ska vara ”perfekt”. Det kräver mycket självbehärskning av dig och att du bara visar en del av dig själv.  Nu när din mur har rasat hur har de hemma reagerat då? Har de kunnat se hur du mår?
Kanske inte eftersom din mamma skämtar bort din önskan att tala med en psykolog som du själv önskar. Och jag förstår din önskan att få tala med någon för att du ska få hjälp att hantera de känslor  du gömmer undan och att kunna vara mer dig själv. Du har också problem med tvångstankar som du kan behöva hjälp med.
Du kan själv kontakta ungdomsmottagningen i din kommun utan att din mamma eller dina föräldrar behöver vara delaktiga. Jag skickar också med en länk om var du kan hitta stöd och hjälp på nätet.
Dina ryggproblem ska du gå till vårdcentralen med. Att leva på Ipren låter inte så bra.
Lycka till!