Om ledsenhet och sorg
Hej bup.
jag har ett problem, jag har mått jätte dåligt under en period på kanske två månader efter att min bästa kompis inte vill vara min kompis längre. Hon har varit min ända vän för att alla andra har dissat mig å har typ brutit kontakten. Har bara en kompis kvar och efter som att hon var kompis med både mig och min förre detta bästa kompis så vill hon inte välja mellan oss två, hon säger att hon inte ska va med någon av oss och pågrund av det så är jag för det mesta själv på raterna på skolan. Jag har börjat tycka det är jobbigt att gå till idrotten/gympan och det är jobbigt att gå till skolan. Jag gråter ganska ofta fast i smyg för jag vill inte att mina föreldrar ska veta att jag är ledsen. Jag har också försökt hitta på anldedningar till att va hemma från skolan men för det mästa så funkar det inte. Jag vill inte att mina föräldrar ska veta att jag mår dåligt, vem ska jag prata med? Jag vågar inte gå å prata med kuratorn på skolan. Snälla hjälp mig.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du berättar om hur du känner det när det krånglar med kompisar och hur ledsen man kan känna sig när man känner sig ensam. På din beskrivning som du gör är det inte svårt att förstå att du också kan känna dig ensam på många områden i skolan, med kompisar och i familjen.
Du vill inte prata med dina föräldrar då du är orolig att det skall känna sig belastade av din ledsenhet. Den lösning som du verkar tänka på är då att dra dig undan och inte synas varken i skolan eller hemma. Det bruka för det mesta inte vara en så bra lösning. Det brukar vara omöjligt att låta bli att tänka det man tänker eller känna det man känner.
Jag tycker att det låter som viktigt att du kan dela dina tankar och känslor med någon. Om du inte vill prata med skolkuratorn för att du är rädd att hen skall kontakta dina föräldrar kanske du kan prata med kuratorn först för att höra hur hen tänker och brukar göra. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen. Dit kan man gå och få prata med någon utan att föräldrarna alltid behöver veta.
Du verkar kunna förmedla hur du känner och tänker på ett sätt att jag tror att du skulle ha nytta av att få prata med en annan människa. Det brukar vara bättre om man kan gå emot det som känns svårt. Som om du kan gå till skolan är det nog bättre för dig än att vara hemma.
Lycka till!