Skär mig ofta och kan inte berätta
Jag är en tjej som skär mig ofta, bara känner mig vacker när jag är hungrig, gråter mig till sömns och inte har en enda vän jag kan lita på.
Jag skulle aldrig kunna berätta för någon om att jag skär mig, jag kan inte visa mig svag. Den enda som vet är min internetkompis, men hon råkar bo 5h bil bort ifrån mig, och så även fast jag vet att hon vill höra, känns det som om jag lägger alla mina problem på henne istället.
Jag har tvångstankar också, jag gör allt i en viss ording och om det blir fel behöver jag göra om, jag tänker på vissa saker i en viss ordning och blir arg om någon avbryter mig för då måste jag göra om.
Alla mina vänner är inte heller alltid så snälla mot mig.
Mamma har varit i kontakt med bup en gång tidigare för att jag haft en fobi, men ni tyckte inte det var tillräckligt allvarlig.
orkar nt leva
Lo

BUP svarar:
Hej Lo!
Du saknar bra kompisar och de du träffar är inte alltid snälla mot dig. Jag förstår att du känner dig ledsen. Och du kan, förutom internetkompisen, inte berätta om det för någon. Kanske är det en orsak till att du skär dig ofta. Att det blir ett sätt för dig att få ett utlopp för svåra känslor.
Du har också tvångstankar och kan bli arg när någon stör dem.
Att du skriver till oss tror jag betyder att du vill ha hjälp, men att du inte vet hur du ska göra för att få den. Att du är osäker på om den du skulle tala med då skulle ta dina svårigheter på allvar.
På BUP tyckte man tidigare att dina fobier inte var tillräckligt allvarliga. Men nu? Tänker du att BUP skulle säga samma sak igen?
Det svåraste verkar vara att du mår dåligt men inte kan berätta om det. För du måste berätta för att man ska kunna förstå din situation och ge bra hjälp. Om du inte berättar finns risken att man inte ser allvaret. Var det kanske så den förra gången på BUP?
Någon du först måste berätta för är din mamma. Du säger att du inte kan, för du vill inte visa dig svag. Men det är faktiskt starkt att kunna tala om det som är svårt.
Kanske är du rädd att mamma ska bli ledsen och orolig. Men om hon blir det så klarar hon säkert av det. Och om hon vet hur du mår, kan hon kontakta BUP igen.
Försök berätta för henne så ärligt du kan. Det finns många barn och ungdomar i samma situation som du. Och man kan få hjälp!
Lycka till!