Behandling av ätstörningar
Hej BUP! Jag har en fråga angående behandling av ätstörningar. Jag tror nämligen att jag själv har en. Jag har liksom sett till att äta mindre och gå ner i vikt de senaste månaderna. Jag vill dock inte ändra något. Jag vill fortsätta gå ner i vikt men det skrämmer samtidigt mig själv. Det finns två anledningar till varför jag inte berättar för någon. Den första är den vanliga att jag är rädd att jag inte kan fortsätta om någon skulle veta och att jag skulle skämmas över det. Den andra är att jag är rädd för ”behandlingen”. Det enda jag vet om behandlingar av ätstörningar har jag i princip fått veta från filmer och videor online. Och de säger alla typ att man måste flytta till något slags behandlingshem där man typ blir tvångsmatad. För det första med det här så är jag rädd att förlora all kontroll jag i nuläget har över mitt ätande. Men sedan är jag också rädd att jag kommer att missa skola. Om jag berättar för någon, kommer mina studier påverkas? Tänker jag. Helt enkelt. Vad händer på kort sikt och lång sikt i en behandling av en ätstörning? Jag förstår att det kan variera från person till person. Men vad är det generella?
En person som behöver ha kontroll

BUP svarar:
Hej!
Jag uppfattar att du funderar på att söka hjälp men är orolig för vad det skulle kunna innebära? Grunden för all vård och behandling är att den är frivillig och ska ske i samråd med barn och unga och deras föräldrarna.
Den bild vi får av olika problem via film är ofta dramatiserad i syfte att vi ska tycka att filmen blir extra spännande eller väcker många känslor. Man kan ha baserat filmen på en verklig händelse som man sedan dramatiserar på det här sättet. Ibland visas dokumentär film om ätstörningar men ofta väljer man då att berätta om mer allvarliga och unika fall.
Om man söker för ätstörningar så är det vanliga att kontakten börjar med en kartläggning eller bedömning över de problem man upplever kring maten och vikten samt får frågor om hur man äter, hur länge problem funnits och så vidare. Vanligt är att man också får svara på frågor om man har ångest eller är nedstämd.
Därefter brukar den professionella berätta om hur man uppfattat problemen som man sökt för och hur behandlingen går till.
Generellt gäller för behandling av ätstörningar att behandlingen brukar innehålla en del som handlar om att återfå ett mer normalt förhållande till maten. Då det är en del av problematiken får man öva på det i små steg i taget.
Under tiden man övar på att stegvis återfå mer regelbundna matvanor så får man stöd att hantera de ångesttankar som kan vara förknippade med maten och vikten samt kroppsuppfattningen.
Målsättningen med behandlingen är att uppleva mer egenkontroll och minska negativa konsekvenser av ätstörningarna. Kort sagt, målet är att ätstörningar styr dig mindre och du mer styr över dig själv och hur du vill leva ditt liv.
Du kan läsa mer om ätstörningar och behandling på UMO eller på ätstörningar.se
Många blir fria från sin ätstörning efter behandling och upplever då att de mår så mycket bättre. Ta hand om dig!