Har inte kontroll över mig själv
Hej! Den senaste tiden, sedan lite mer ett halvår tillbaka, har jag känt att jag håller på och tappar det. Jag är yr, känner mig förvirrad, kan inte koncentrera mig, har ångest på ett sätt som jag inte haft tidigare, mår illa, är dålig i magen, drömmer mardrömmar, är  stundvis febrig och kan inte sköta skolan. Jag antar att det beror på stress. Eller så beror det på något annat som gör mig stressad varpå jag mår dåligt eller något i den stilen. Jag har varit deprimerad förut så därför tror jag inte att det är det som är problemet nu. Kanske är jag utbränd/gått in i väggen? Förut brukade jag prestera bra i skolan men nu kan jag inte ens försöka. Jag blir som apatisk så fort jag ställs inför något som rör skolan eller något annat där jag känner att jag är tvungen att prestera. Det konstiga är att jag mår bättre utanför skolan än vanligt och t.om. har ork att träna. Jag försöker föra över den energin till skolan men jag lyckas inte. Jag vet inte vad som händer. Jag har liksom inte kontroll över mig själv. Ibland är det som om jag drömmer mardrömmar när jag är vaken och då har jag svårt att "snap out of it". Hur som helst vet jag inte vad jag ska ta mig till med framförallt skolan. Jag vill inte sluta nu när jag är mer än halvvägs genom tvåan på gymnasiet men samtidigt vet jag inte hur jag ska fortsätta. Det är så svårt att få lärare, skolkamrater (i grupparbeten) och mina föräldrar att ha överseende med att jag inte mår så bra. Samtidigt kämpar jag med närvaro för CSN. Jag behöver nog någon slags hjälp men jag vet inte vilken eller för vad. I skolan har frågan om ADHD/ADD-utrednig tagits upp bl.a. p.g.a. att det inte går så bra i skolan (och för att jag troligtvis har det) men jag vet inte om jag vill gå igenom med en sådan utredning eller om mina problem ens skulle kunna bero på det. Jag är snart 18 så jag vet inte vart jag ska vända mig men jag skulle bli väldigt tacksam för råd!
Haveri

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Ja, ibland kan man verkligen fundera över vad det är man mår dåligt över och varför man reagerar som man gör! Det är inte alltid så lätt att reda ut på egen hand.
Med tanke på de symtom du berättar om och att du stundtals är febrig så tycker jag inte att du ska chansa utan helt enkelt vända dig till vårdcentralen så man får läkaren ta ställning till om det är något de behöver undersöka vidare.
Jag tycker att du då också kan berätta för läkaren att du känner dig stressad och du kan känna dig frånvarande.
De flesta vårdcentraler erbjuder psykologkontakt till exempel för stress eller andra besvär. Du kan fråga mer om det vid läkarbesöket om du känner att du skulle vilja det.
När det gäller fråga om utredning som du skriver att skolan har tagit upp med dig så brukar skolans elevhälsa hjälpa till med en remiss för utredning men du behöver ge samtycke till remiss.
Om du känner dig tveksam till om du vill gå vidare med en utredning så skulle du kunna be om ett samtal med skolsköterska eller skolkurator, och säga att du först behöver få prata mer om det och få råd kring dina olika alternativ.
Lycka till!