Mat- och kompisproblem
Hej jag är en tjej som är 13 år och fyller 14 i november jag vill gå ner i vikt och får typ ångest om jag går upp 1 kg efter jag har ätit. jag äter typ en gång o dan och det är kvällsmat för jag hinner inte äta frukost och jag vill inte sitta själv vi lunchen på skolan. jag har inte nån vän i min klass längre för att har börjat ignorera mig och en tjej i min klass snackade med alla i klassen och det var bra första dagen jag kom tillbaks till kolan men nu börjar jag bli ensam igen.. jag trivs inte i min kropp men alla säger att jag borde gå upp i vikt för jag väger så lite enligt dem. vad ska jag göra??
Amanda

BUP svarar:
Hej Amanda!
Du skriver om två olika problem: din upptagenhet och ångest kring maten och att dina kompisar ignorerar dig och du känner dig ensam i klassen/skolan. Jag kan faktiskt tänka mig att dessa två hänger på något sätt ihop.  Låt oss börja med det första.
Jag tror att du vet att det är många ungdomar - och det är huvudsakligen flickor - som drabbas av samma ångest kring att ha en perfekt kropp som du. När ens tankevärld börjar bli helt upptagen med hur mycket man väger, hur "snygg kropp" man har och man börjar petnoga räkna kalorier då kan det vara en början till en ätstörning. Ätstörning är ett mycket allvarligt problem som - i värsta fall - kan till och med vara livshotande. Det är alltså någonting du måste ta tag i och jag återkommer på vilket sätt.
Du skriver också att dina kompisar har börjat ignorera dig och att du inte vill vara själv på lunchen. Vill dina kompisar inte sitta med dig vid lunchen för att de ser hur du håller på maten? Jag vet förstås inte det. Men de verkar bry sig, du nämner att de kommenterar att du är för smal, att du borde gå upp i vikt. Det kan vara jobbigt för vännerna i längden att se att det de säger inte spelar någon roll och deras kompis (alltså du) bara försätter att förstöra för dig själv. Då känner de sig maktlösa och kanske, kanske därför vänder de dig ryggen till. Det är en gissning, men det rakaste är att fråga dem!
Nå, tillbaka till grundproblemet, att du inte trivs i eller med din kropp och du ser lösningen i att gå ner i vikt. Tyvärr ligger det sakens natur att du kommer att förlora eller har redan förlorat att se din kropp som den är och du blir aldrig tillräckligt smal i dina egna ögon. Det är den väg till ett livshotande tillstånd som jag ovan nämnde.
Läs gärna de korta skrifter om ätstörning som jag bifogar här. Några tidigare mejl och svar läser du också där som kan ge dig perspektiv och tips om vad du kan göra.
Kärnpunkten är att du måste få hjälp. Först undrar jag hur mycket dina föräldrar ser av ditt problem eller hur mycket du kan tala med dem om dina svårigheter? Det är alltid bäst att börja med att tala med sina föräldrar. Men du måste få hjälp även om du tycker att nej, det kan jag, det vill jag inte göra.
Det finns ändå några vägar att gå. Du kan på egen hand gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Du kan vända dig till skolsköterskan eller skolkurator. På nätet kan gå in på tjejzonen.se för att chatta om dina problem eller på shedo.se som ger stöd och råd till personer som bland annat drabbas av ätstörningar.
Men det allra bästa vore att tala med dina föräldrar och tillsammans söka hjälp på BUP (mottagningarnas adress finns på vår hemsida). Det är det bästa för att där kan även dina föräldrar få råd och hjälp med hur de kan stötta dig och hjälpa dig innan dina problem växer till ännu större problem. Sök hjälp nu!