Undrar om jag har schizofreni
Hej, jag vet inte vad jag ska göra. Jag lider av depression och GAD. Jag kollade upp schizofreni symptomer för några veckor sedan för jag tycker det är intressant med olika diagnoser och hur människan fungerar.
Jag blev väldigt chockad när jag fick reda på att de flesta schizofreni symptomer passar in på mig. Jag hör inte direkt röster som uppmanar mig att göra saker, men ibland hör jag konstiga prasslande ljud i huvudet och ser saker i ögonvrån som inte finns.
Jag vet inte direkt vad jag ska göra och jag vet att schizofreni går i familjen på min mammas sida av släkten. Jag känner mig lite löjlig att prata med mina föräldrar eller min psykolog om detta. Men jag är väldigt säker att jag behöver hjälp.
Jag vet inte om det är bara jag som övertänker/överdramatiserar situationen och egentligen inte har schizofreni, eller om jag faktiskt har det. Men jag vet inte vad jag ska ta mig till, snälla hjälp mig.
Billie R.

BUP svarar:
Hej jag håller verkligen med dig att det är intressant med olika diagnoser och hur människan fungerar. Det ämnes området är oändligt att utforska men väldigt intressant. Man lär sig nya saker varje dag.
Min uppfattning är att det vanligt då man går in och samlar information på nätet, läser om olika diagnoser eller sjukdomstillstånd att man upplever att dessa stämmer. Det betyder naturligtvis inte att man har alla diagnoser eller krämpor man googlar på. Du verkar vara en nyfiken tonåring som har svårt att inte gå in och läsa om olika diagnoser. Om du övertänker/överdramatiserar vet jag inte men om det är ett problem för dig som skapar onödig oro skulle du kanske behöva fundera på att begränsa dig lite. Söka annan information som inte gör dig orolig. Lättare sagt än gjort.
Jag tror att din psykolog du träffar skulle tycka att det är bra att du tar upp detta ämne runt dina tankar och funderingar runt schizofreni med han eller henne. Dina konstiga prasslande ljud och saker du ser i ögonvrån kan ha andra förklaringar.
Det är naturligtvis viktigt att du får hjälp med din oro och får svar på dina frågor. Att du får möjlighet att bolla dina tankar med någon. Få svar på din fråga runt schizofreni.
Du skriver i ditt brev att det finns schizofreni i din mammas släktled så det är inte konstigt du blir orolig och undrar. Det är verkligen inte löjligt att prata om!
Samla mod och ta upp detta viktiga ämne med din psykolog och dina föräldrar och fortsätt vara nyfiken.
Tack för ditt brev och lycka till.