Sorg efter broderns bortgång
Hej! Min bror gick bort i somras och kan fortfarande inte sova . Äta. Drömmer mardrömmar och ser han . Kan inte ta skolan på allvar och allt blir fel. Jag har det jätte bra hemma men det är fel på mig
Manuelabonander

BUP svarar:
Hej!
Sorg är alltid jättesvårt att bära. Att förlora någon man älskat lämnar ett tomrum men det kan också finnas en massa olika känslor inblandade. Mycket kan hänga ihop med hur relationen till den bortgångna har varit, vad orsaken till döden var - om den kom oväntat och våldsamt på grund av olycka eller självmord eller om det var en plötsligt uppkommen sjukdom med jättesnabbt förlopp eller var det en långdragen, smärtsam process.
Det är mycket man behöver bearbeta. Förutom saknaden kan det komma upp tankar om ens egen död, om döden överhuvudtaget, man kan grubbla om vad man själv gjort eller inte gjort under tiden den bortgångna fanns med i livet. Kort sagt: sorgen kan vara en mycket komplicerad känslomässig utmaning. För vissa blir det lättare för andra blir det svårare att komma över förlusten.
Att det för dig uppenbarligen blivit en komplicerad process behöver inte alls betyda att det är något fel på dig. Vi är olika på många sätt, även på hur känsliga vi är i olika sammanhang.
Du skriver att du har det bra hemma. Det är naturligtvis mycket viktigt om det betyder att du kan prata med dina föräldrar och andra nära och kära i din familj om vad du upplever. Kan du det? Hur tas det emot? Känner du stöd och förståelse från deras sida? Har de tålamod att "älta" med dig? Eller vill du kanske skona dem och klara det hela på egen hand? För det brukar inte fungera.
Men även om du får allt stöd och förståelse hemma kan det behövas utomstående att prata med. Utomstående som inte har samma känslomässiga inblandningen som dina närmaste i familjen.
Vi får inte glömma att din bror dog i somras, det vill säga det har inte gått så lång tid sedan dess. Även en vanlig sorg brukar avta efter något år. Men dina symptom idag är ändå så störande att du inte ska bara vänta att det går över enligt sitt eget vanliga förlopp. Viss förlust av aptit eller att man drömmer om den döda älskade personen eller till och med att man ser personen ibland som om hen vore där i rummet är också vanliga upplevelser. Det riktiga problemet är att du lider och inte kan sova, att skolan inte fungerar - detta måste du ta tag i innan det får mer negativa följder.
Mitt första förslag är att du - förutom att du pratar mer med dina föräldrar och andra släktingar -  vänder dig till ungdomsmottagningen eller till BUP för samtal. Många vårdcentraler har också mottagning för psykiska besvär, du kan också ringa dit och fråga.
Missförstår mig inte. Jag rekommenderar dessa samtal inte för jag att tror att det är något fel på dig. Jag tycker dock att du behöver gå in på vad som har hänt, hur du tänker om det, vilka olika känslor väcks hos dig, vad som är svårast, vad som är lättare att hantera och inte minst hur du kan gå vidare. Man kan knappast påskynda sorgens eget "behov" av tid men man kan hjälpa dig att ändå kunna äta, plugga, möta vänner och tillåta dig att ha det roligt utan störande tankar och känslor.