Fråga om behandling med tvång
Hej! Jag undrar om jag kan bli inlagd mot min vilja efter jag fyllt 18? Jag är 17åroch har anorexi och det har blivit mycket värre är rädd att dem ska lägga in mig mot min vilja då jag fyllt 18 för de är snart
behöver veta!!

BUP svarar:
Hej!
Det gäller samma grundprinciper i barn- och i vuxenpsykiatrin när det gäller tillämpning av tvång i någon behandling. Tvång används i de extrema fall när patienten utgör omedelbar fara för sig själv eller för någon annan. I ditt fall bedöms ditt aktuella tillstånd utifrån din anorexi. Det avgörs alltså inte av din ålder utan om sjukdomen är direkt livhotande och om det finns möjligheter att hjälpa dig på annat sätt för att rädda ditt liv. Man försöker undvika tvång till den yttersta gränsen. Även om tvång tillämpas upphör tvånget så snart det livhotande tillståndet förbättrats och patienten är beredd att fortsätta behandlingen i öppna former.