Funderar på om jag har ADHD
Adhd?
Jag är en tjej som ska fylla 13 detta året. Jag är orolig om jag har adhd, min mamma som jobbar i skolan och träffar många barn med diagnoser och har gått kurser om autism ADD adhd osv. vet ju symtomer mm. I skolan sitter jag aldrig still och kan ibland stå på händer i klassrummet och brukar prata rakt ut, gungar på stolen, är inte i så aktiv när det gäller gruppdiskussioner, är snackig av mig och brukar alltid gå runt i klassrummet och sitter aldrig på min plats och mitt humör går upp o ner och brukar alltid bli arg om någon/något irriterar mig (då får mina kompisar lugna mig). Jag kan avbryta folk och när folk pratar kan jag börja prata för mig själv och när jag pratar ibland pratar jag bara och tror att någon lyssnar och då brukar min mamma fråga vem jag pratar me.. jag brukar heller inte vilja lyssna och är envis. Senast igår så kommenterade mamma att jag nog har adhd för att jag skulle fixa mig och så satt jackan fel och när kläder och ytterkläder inte sitter som jag vill eller inte är van vid så BLIR JAG SÅÅÅÅ ARG!! Jag rycker alltid kläderna av mig och vägrar ha på mig det ): ja jag är lite jobbig och stirrig och impulsiv men jag är som jag är . VAD SKA JAG GÖRA??!!!
Anonym

BUP svarar:
Hej
Vilken fantastisk beskrivning på vem just du är. Lite jobbig, stirrig och impulsiv men jag är som jag är. Du verkar vara en tjej full av energi och med ett häftigt temperament. Det är säkert inte helt enkelt att ha så mycket energi som du har. Den måste väl komma ut någonstans. Nu oroar du dig och funderar mycket på om du har ADHD. Jag hoppas att du kommer kunna få svar på detta och även kan få hjälp att se dom positiva sidor som finns runt din personlighet.
På din utförliga beskrivning kan jag tydligt se en tjej som står på händerna i klassrummet, måste kämpa hårt för att sitta still, försöker hejda sig att inte prata rakt ut eller avbryta andra klasskamrater. Ibland lyckas det men inte alltid.
Din mamma verkar tänka i samma banor som du gör. Att du kanske skulle ha ADHD. Jag tycker att det skulle vara bra om du och dina föräldrar tillsammans pratar om detta. Att din mamma berättar vad hon vet om ADHD. Ni kan söka information på nätet. Det finns filmer där barn och ungdomar berättar om hur det är för just dom att ha ADHD. Vad som är bra och vad som är mindre bra.
Tillsammans tycker jag att ni om ni inte redan gjort det ska funderar på vad det är i skolan som blir svårt för dig. Vilka lösningar ni och dina lärare kan komma på. För att ge ett exempel. Om du har som du beskriver svårt att sitta still och har ett stort behov av att röra på dig kanske det är möjligt att du kan få ta flera korta pauser under skoldagen så du kan få röra på dig. Det finns lösningar. Du är ju inte den första och sista eleven som har svårt att sitta still.
Jag vet inte om du tycker att det är svårt att prata med dina föräldrar om dina funderingar runt ADHD. Om det skulle vara så skulle du kunna prata med din mentor eller skolkurator/skolsköterska så kan dom säkert stötta dig i att ta upp detta med dina föräldrar. De kanske kan vara med som stöd.
Det sista jag vill skriva till dig är att jag har träffat många barn och ungdomar som tyckt att det varit skönt och bra att få veta att de har ADHD. Att det finns en förklaring på att jag är som jag är.
Lycka till.