Känner mig så himla tom och ensam
Hej bup!
Jg är en tjej som är 14 år och jag mår dåligt konstant. Känner mig alltid nerstämd nästan, utan när jag är med vissa av mina närmaste vänner. Jag kan knappt gå glad en hel dag och dagen slutar nästan alltid med att jag kommer hem och mår dåligt. Jag känner mig så himla tom och ensam fast jag vet att jag har många som bryr sig om mig! Vågar inte snacka med någon om de för jag kan ändå inte förklara hur jag känner.
vissa kvällar kan det vara så illa att jag gråter hela kvällen, hela min kropp skakar och jag kan inte göra något åt det.
har ni någon aning om hur jag kan göra för att det ska kännas bättre? Kännt såhär snart 1 år typ:(?
Ellen

BUP svarar:
Hej
I ditt brev skriver du ingenting om dina föräldrar. Jag undrar var dom finns. Om dom hör din gråt och skulle kunna ge dig en varm härlig kram, koka en kopp te och finnas för dig då dina ensamhetskänslor kommer. Att ligga och gråta sig till sömns låter verkligen inte bra. Du vet att det finns många som bryr sig om dig vilket ju är bra fast ändå känner du dig ensam och tom.
Jobbigt läge.
Bra att du skrev till oss. Jag tycker att det var ett bra steg på vägen att söka hjälp. Jag funderar på om du skulle tycka att det är lättare att chatta än att sitta i samtal. Jag vill rekommendera två möjlighet till att chatta. Bris känner du nog till och en annan bra men inte lika välkänd chatt som heter tjejzonen. Här får du länken till dessa. Tjejzonen eller Bris
Ett annat alternativ är samtal. Jag undrar om det finns någon skolkurator i din skola du skulle kunna boka tid hos. Dom är vana att prata med ungdomar och kan vara bra som stöd och bollplank. Då du känner dig ensam kanske det skulle kännas bättre att träffa någon ansikte mot ansikte, på riktigt istället för att chatta. Ungdomsmottagningen har en bra hemsida som jag också vill rekommendera UMO
Jag hoppas att du inte blir förvirrad av alla förslag och möjligheter utan att du istället känner och tänker det finns hjälp att få på en massa olika sätt, via samtal eller chatt. Alla sätt är bra.
Det du tillsammans med någon vuxen skulle behöva fundera på är vad som gör dig ledsen och nedstämd. Det kan vara flera anledningar.
Att kunna förklara vad man känner kan vara svårt och det kan ta tid innan man får och känner förtroende för den man träffar. Om man som du mått dåligt en längre tid brukar det behövas flera samtal för att känna att det vänder.  Du behöver berätta att du ibland tycker det är svårt att förklara hur jag känner, att du är osäker på vad du känner. Ibland är det lättare att ha koll på sina positiva känslor. Vad som gör dig glad och vad du gillar att göra tillsammans med dina vänner. Kan vara en mjukare positivare start på ett samtal.
När man är nedstämd är det vanligt att man drar sig undan och inte är lika social som tidigare. Du skriver att dina vänner är viktiga och tillsammans med dom kan du ibland känna dig glad. Fortsätt träffa dina vänner så mycket du orkar och kan.
Avslutningsvis tänkte jag besvara din fråga. Vad kan jag göra för att det ska kännas bättre. Utöver samtal eller chatt som jag rekommenderar. Om det du gör känns bra i kroppen ska du göra mer av detta. Om du får energi av att lyssna på någon bra låt eller gillar att dansa gör det. Motion är bra. Vara ute och få friskluft är bra. Aktiviteter är bra.
Lycka till.