Tror jag har borderline eller är bipolär
Hej! jag tror jag har borderline eller har bipolär men vågar inte berätta för mina föräldrar eller gå till kuratorn eller dylikt, jag har varit och pratat med kuratorn innan och mina närmsta vänner råder mig till att gå dit igen. Har läst på mycket om båda personlighetsstörningarna och även kompisar har sagt det till mig. vill helst gärna inte berätta för mina föräldrar för minsta lilla så tycker dom det är onödigt. dom tror bara jag behöver uppmärksamhet då jag levt för mig själv och klarat mig själv i princip hela mitt liv. Hur eller vad ska jag göra? kan jag gå till BUP? eller ska jag börja med att gå till kuratorn?
Stina

BUP svarar:
Hej Stina!
Jag förstår att du läst på en del och funderat kring dig själv. Du skriver inte så mycket om hur dina problem yttrar sig i din vardag så därför blir svaret också lite mer allmänt.
Det verkar som dina kompisar bekymrar sig för dig när du skriver att dina vänner ger dig rådet att söka upp skolkuratorn igen. Det kanske är det då ett bra råd för dig att ta fasta på och följa? Kanske kan du be en av dina vänner att gå tillsammans med dig till skolkuratorn, om du skulle vilja det?
Ibland är det svårt att prata med sina föräldrar. Ofta kan skolkuratorn hjälpa till att prata med föräldrarna, kanske kan det vara något som du också kan fråga om hjälp med när du går dit?
Skolkuratorerna brukar också kunna ge råd om hur man går vidare med de problem man berättar om. Hen kan då ge dig råd om du behöver få kontakt med BUP eller hjälp på annat sätt.
Ta hand om dig!