Kan man få ADHD som 16-åring?
Kan man få adhd i vuxen ålder?
Jag har funderat på denna fråga väldigt länge nu lite upp till 3 gånger per dag eftersom jag tror jag har Adhd. Jag har svårt för att koncentrera mig, påbörja ett projekt i skolan eller allmänt påbörja uppgifter vi fått. Jag distraheras väldigt lätt och måste underhålla mig själv genom att skaka på ena benet, skaka på på pennan eller något som gör så att jag kan hålla koncentrationen för långa genomgångar. Folk i min omgivning stör på att jag avbryter de mitt i deras meningar och jag tar över deras ord och börjar prata om något annat, det gör så att vänner blir irriterade på mig och säger åt mig att vänta tills de pratat klart. Jag inser inte att jag avbryter någon eftersom jag själv inte märker det, jag känner mig allmänt rastlös och är väldigt över social med nya människor.
Jag har läst på internet och gjort ett vuxet adhd test och de visar sig att jag har Adhd, jag relaterar och gör de flesta saker som de står skrivet på 1177 vårdguiden. Många i min omgivning tror att jag har Adhd även min rektor har påpekat det men jag har inte kollat upp det eftersom det känns som att mina föräldrar inte tror på mig att jag har adhd de kallar mig uppmärksamhets barn istället för att ingen tidigare i vår familj har haft den diagnosen. Jag vill kolla upp om jag har någon störning men vet inte hur om jag ska ringa och boka en tid allt är lite oklart och jag kan inte bestämma mig. Så jag behöver lite råd.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Nej, man kan inte "få" själva funktionshindret ADHD i vuxen ålder. Däremot kan man få diagnosen ADHD efter en utredning när som helst i livet, även om det är vanligast i skolåldern. (Den äldsta person jag själv utrett för ADHD var 67 år!). Det ska då ha funnits problem/svårigheter ända från barndomen som föräldrar och till exempel lärare kan beskriva. Det finns ju flera olika saker som kan ge samma eller liknande symtom som ADHD, så det är viktigt att reda ut vad som ligger bakom. Koncentrationssvårigheter kan till exempel ha en mängd olika orsaker.
Om man tror att man har ADHD är det bäst att börja prata med elevhälsovården (skolsköterska eller kurator). De kan då göra en bedömning om en utredning behöver göras. Om elevhälsovården tycker att en utredning borde göras kan dina föräldrar få information om hur elevhälsovården tänker, vad en utredning innebär och så vidare. Även om du inte har ADHD är det bra om du pratar med kurator eller skolsköterska om de saker du beskriver i ditt brev till oss eftersom de verkar försvåra för dig bland annat i skolan.
Jag har lagt några faktatexter om ADHD och utredning här nedanför, och några frågor med svar om ADHD som andra skrivit till oss. Läs gärna!
Lycka till!