Tappar tidsuppfattningen
Hej BUP. Jag skriver nu till er för att jag har ett litet problem. Jag måste ständigt vänta på något och när jag väl väntar på något så har jag flera scenarior redan uttänkta. Jag tappar även tidsuppfattningen så himla lätt. Jag var på öppet hus idag men måste tänka efter för att komma ihåg att jag verkligen var där. Det känns som evigheter sen när det i verkliga fall bara var för några timmar sedan. Sedan också att jag kan gå och vänta på saker som är för betydelse lösa för att distrahera mig men ändå gör mig stressad. Vi hade ett matteprov förra veckan och vi ska ha ett noprov på torsdag. Bara för att det är samma lärare känns det som att jag redan gjort provet och misslyckats, så jag orkar inte plugga. Men samtidigt vet jag att det är på torsdag och är stressad för att jag inte kan något.
Det känns som att jag lever därför att jag gör det. Jag är så himla lättirriterad och omotiverad hela tiden och kommer på ursäkter och ångrar mig hela tiden. Jag gör folk ledsna och besvikna. Mig själv också. Frustrationen blir för mycket när jag inte har någon motivation. Det kan vara att vänta på en begravning. Något. Vad som helst för att något större ska hända. För det finns inget att leva för. Och inget att dö för. Jag bara existerar. Och min existens sårar andra människor. Vad ska jag göra?
En typisk tonåring, ish

BUP svarar:
Hej!
Det låter verkligen besvärligt för dig. Du blir stressad i skolan, kanske också i andra sammanhang, tycker att du inget kan och bara misslyckas. Och du känner att andra blir besvikna på dig. Då är det inte konstigt att du blir irriterad och omotiverad.
Det verkar som skolan och dina föräldrar just nu ställer större krav på dig än du mäktar med. Det verkar också som att du behöver mer stöd i skolan än du får.  Kanske behöver du stöd för att hitta en bättre struktur med skolarbetet. Det kan vara hjälp med att få överblick, hjälp med att komma igång och med att hitta mål. Vi har alla olika lätt eller svårt för detta. Men skolan ska kunna hjälpa dig med att se vad just du behöver stöd med och att sedan ge dig det.
Kanske det också är för att du har tråkigt som du hela tiden väntar på något och tänker ut scenarier. Om du gör det mycket kan det göra att du litet tappar kontakt med och kommer vid sidan av verkligheten. Det kan vara en förklaring till att du tycker du tappar tidsuppfattningen.
Jag tycker du ska vända dig till skolkuratorn och tala med dina föräldrar. Alla behöver hjälpas åt för att vända din skolsituation till något där du känner att du kan.
Lycka till!