Remiss för könsutredning
Hej! Jag undrar om man kan välja vilket sjukhus man ska få könsutredning på, eftersom den som är närmast mig måste man vara 16 för att komma in på. Och det börjar bli jobbigt att vänta, jag har väntat i kanske två år men inte fått någon remiss från BUP till någon könsutredning. Så jag tänkte jag kanske kan ringa och fråga om jag kan byta ställe för utredning
daniel

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Ja, 16 år verkar vara en vanlig åldersgräns. På Vårdguiden står: "Vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm finns ett team som utreder barn och ungdomar som är under 18 år. I Alingsås, Linköping, Lund och Uppsala utreds ungdomar från 16 år."  Kanske har BUP inte skicka någon remiss just för att det finns en åldersgräns när de tar emot? Men eftersom jag inte vet var du bor eller vilken kontakt du har med BUP verkar det enklast att du pratar med dina föräldrar och att ni tar upp dina frågor med BUP. Ja, jag tycker du ska ringa men kanske bättre att ordna ett möte så ni får med tid att prata om alla dina frågor. Om själva gången vid könsutredning finns mycket skrivit på Transformering och i Vårdguiden. Lista på alla Utredningsteamen och deras åldersgränser.
Du kan troligen välja sjukhus för könsutredning. Genom lagen om fritt vårdval  kan du välja var i landet du vill få vård, oavsett var i Sverige du bor men jag är osäker på om du kan snabba på processen som du önskar.
Jag tycker att du ska ta kontakt med BUP och ta upp alla dina frågor du har. Kanske kan ni göra något meningsfullt för dig under tiden så det inte bara blir en lång väntan! Du kan naturligtvis också ringa teamet som gör könsutredningar och prata med dem om dina frågor du har.
Lycka till!