Självskadebeteendet har kommit tillbaka
Självskadebeteende, japp det har kommit tillbaka, efter 5 år med självskadande trodde jag att jag hade blivit fri från de. Nej, det är tillbaka värre än innan o inte en dag går utan att jag vill hoppa framför ett tåg.. jag har inte behövt skriva hit på nästan 1 år, trodde aldrig jag skulle kunna klara de men de gjorde jag och jag vet att det blir bra men jag har ärr på min kropp som triggar mig när jag mår dåligt och nu ramlade jag tillbaka, jag tog fram rakbladen satte den mot huden tryckte o drog, djupt.
Det sved men jag kände hur jag hade saknat att få ut min ilska o ledsamhet på de.
och har ständigt frågan i huvudet, kan någon värkligen älska mig ? Jag har ju ärr
ville bara skriva av mig. Ni kommer nog behöva höra mer av mej :)
E46

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag säga att det verkligen är bra gjort att du tidigare kunnat sluta skada dig själv. Det visar att du har en egen kraft och styrka. Men det kan ändå vara lätt att få återfall när man som du igen inte mår bra.
Det skulle kunna  vara till hjälp för dig att tala med någon professionell om hur du känner dig. Du är arg och ledsen säger du. Över vad? Tillsammans med någon du kan tala med kan du hitta andra sätt att ta hand om dina känslor än att skada dig själv.
Du har också en viktig fråga du hela tiden tänker på, ”Kan någon älska mig”. Det kan någon alldeles säkert göra men för att du ska våga tro på det behöver du också kunna tycka om dig själv.
Det du känner, som ilska och ledsnad är reaktioner på något. Känslorna finns i ett sammanhang och  är värda att tas på allvar inte gömmas undan.
Så vänd dig till någon du kan tala med, som ungdomsmottagningen i din kommun eller skolkurator.
Och inte minst viktigt, vet dina föräldrar om hur du mår? Om du berättar kan de kanske ge dig stöd? Tillsammans kan ni också vända er till BUP eller till Första linjens barn och ungdomspsykiatri som finns på vårdcentralen.
Till sist vill jag tipsa om två ställen som kan ge stöd online: SHEDO är en sajt som riktar sig till dem som självskadar och har ätstörningar, du kan också chatta med dem vissa tider. Den andra sajten är föreningen Tilia där de som ger stöd har egen erfarenhet av psykisk ohälsa.
Lycka till!