Tror jag har aggresionsproblem
Snälla skulle betyda allt om ni svarade på frågan!
Hej! Jag är en 12-årig tjej som bor hos min släkt alltså på släkthem istället för foster familj eftersom min mamma är sjuk och har varit de i mer än ett år nu och bor då hos min moster och mina kusiner min mamma har alltid haft bäst kontakt med hon och min mormor men hon är ju pensionär så hon kunde inte ta hon om mig, men jaja in på saken min mamma har allvarlig bipolär sjukdom och har varit sjuk tidigare när jag varit liten och mina föräldrar skilde sig när jag var liten ett halvt år kanske så han bor i Stockholm någonstans och han har nog också någon diagnos för han blir lätt arg och han har suttit i fängelse för någon olaglig knarkhandel vet inte riktigt men ja tror att jag kanske har någon diagnos för är lättirriterad, kan inte sitta stilla i tråkiga situationer tex när vi ska hälsa på mamma och bara sitter där och pratar 2 timmar helt stilla vill bara slå någon då och måste hålla på med foten och slå den mot golvet då eller något, men ja och ja tror jag har aggritonsproblem för blir lätt arg men håller alltid det för mig själv börjar liksom gråta av arghet så fort jag slår i mig eller något tex igår köpte jag en mini rubikskub och så fort någon störde mig när jag var konsentrerad blev jag jättearg för mig själv och gick in på mitt rum och fällde några tårar, men sen även så brukar jag inte tänka alltid när jag säger saker som kanske kan såra folk, men ja det är typ de men också att jag har värsta humörsvängningarna alltså tex idag så var jag jätteledsen när jag satt själv i bilden och skickade en bild till min crush när jag grät och så sa han vad har hänt och då skulle jag skriva allt och började gråta ännu mer och så skulle jag ta en till bild när jag grät och då började jag skratta jättemycket åt mig själv för jag tyckte det blev så fjantigt det är alltid så jag blir glad varje gång så ja jag undrar om jag kanske kan ha någon diagnos tack för svar skulle betyda allt <3
Anonyma 12-åringen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, vi varken kan eller får försöka uttala oss om diagnoser här för vi vet helt enkelt för lite om dig. Men vi kan ju svara ändå och skriva lite tankar vi får. Det första jag tänker på är ändå att det måste vara svårt på olika sätt att inte få bo och leva med dina föräldrar. Men å andra sidan med föräldrar som har så stora egna problem kanske det ändå är bättre hos din moster och kusinerna? Men ofta så brukar barn som har sjuka eller kriminella föräldrar känna sig väldigt oroliga för dem. Du kanske också är orolig? Hur kommer det att gå? Kan det hända något farligt? Då är det bra att kunna prata med någon och inte behålla all oro själv. Hoppas du kan prata med din moster om det skulle vara så.
Det verkar som du är lite orolig för att du är för aggressiv? Men vem kan sitta still i två timmar när det är tråkigt? Kan du göra något så att det inte bara känns tråkigt när du träffar din mamma? Kanske kan du prata med din moster om det?
Din mamma kanske inte mår bra och det kan vara svårt att veta vad man ska prata om när någon mår dåligt och är sjuk speciellt när det är ens mamma. Att träffa sin mamma kan väcka många känslor - kanske sorg, saknad , ilska och många andra känslor. Har du någon att prata med om detta? Det är bra att du har en vän du kan berätta för och det låter bra att du ibland också kan skratta åt dig själv. Men det är också viktigt att du har någon du kan gå till när det är allvar och du inte mår så bra. Någon du kan känna dig omhändertagen av. Hoppas din moster är en sådan person och att du vågar berätta hur du mår.
Du skriver om andra situationer när du blir arg. Men jag tänker att arga kan vi alla bli i olika situationer och du verkar kunna hålla din ilska för dig själv. Det är väldigt bra att kunna men ibland är det också bra att visa sin ilska. Kan du eller vågar du det?
Så dessvärre kunde vi inte riktigt svara din fråga om diagnoser och ilska. Men om du vill skulle du kunna gå till din skolkurator och prata med hen om det. Även om du har en diagnos eller inte är det viktiga att prata om de problem diagnosen beskriver.
Lycka till!