Mobbad och otrygg i skolan
Hej jag är en 14årig tjej som har det jätte jobbigt i skolan just nu för en tjej mobbar mig hela tiden o följer efter mig hela tiden o när jag säger sluta så slutar hon inte o jag blir jätte arg tillslut så jag känner bah att jag vill hem direkt o jag känner mig otryg varje dag när jag kommer till skolan

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Direkt när jag läser ditt brev så tänker jag: -Det här är inte okej! Du ska inte behöva känna dig otrygg i skolan på grund av den här personen/mobbaren.
Har du prata med dina föräldrar om det här? Gör det om du inte redan har gjort det. Sen ska du eller ni tillsammans prata med någon lärare, till exempel mentor/klasslärare. Skolan är nämligen skyldig att se till att mobbning inte förekommer! (Skulle det inte räcka att prata med lärare ska ni gå vidare till rektorn.) Du kan också prata med skolkuratorn för att få stöd och hjälp.
Jag förstår att det inte alltid är så enkelt som det låter. Många tycker att det är svårt och pinsamt att prata om att man blir mobbad eller utsatt på något annat sätt. Man får för sig att det är ens eget fel på något vis - tänk inte så! Skulden ligger hos den som mobbar. Var inte rädd att ta hjälp.
Om du vill få stöd via nätet eller telefon kan du också kontakta BRIS och prata med deras kuratorer
eller Tjejzonen där man kan få stöd av "storasystrar".
Organisationen Friends jobbar mot mobbning och kan ge stöd och råd.
Lycka till!
(Här nedanför har jag lagt en faktatext om mobbning och några frågor med svar som andra ställt till oss om mobbning. Läs gärna!)