Tyst och blyg
Hej! Jag är en 14-årig tjej och mår dåligt. Mycket pågrund av att jag är en sjukt tyst och blyg person, och har alltid varit. Men det känns som att jag har blivit blygare på sista tiden. Jag har två bästa kompisar, ingen av dem är blyg och båda dem är öppna och kan prata om allt. Men jag är inte alls öppen och säger nästan ingenting. Dem har sagt till mig att jag är världens tråkigaste person, och att dem egentligen bara umgås med mig för att vara snälla. Att dem tycker jag är en tönt. Så därför blir jag utanför hela tiden. Jag HATAR att vara blyg och att inte kunna prata med nån. Det gör att ingen vill umgås med mig. Jag har väldigt dåligt självförtroende, så därför vågar jag inte liksom vara mig själv för att jag på ett sätt skäms över mig själv. Vad finns det för tips som kan hjälpa mot blyghet? För det är sjuuukt jobbigt
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det kan verkligen vara plågsamt att vara så blyg. Det är lätt att förstå att du hamnar utanför när båda dina kompisar har så lätt att prata. Det skulle vara annorlunda om du hade en kompis som själv var blyg. Då skulle ni vara mer jämlika och du skulle troligen ha lättare att ta för dig i samtalet.
När man tycker att något är obehagligt börjar man gärna undvika det mer och mer för att slippa det. Men då blir ofta obehaget och rädslan större och större, just för att man hela tiden undviker det.  Det kan därför vara viktigt att försöka gå emot sin rädsla. I ditt fall att försöka prata fastän du är rädd. Om du gör det kan du komma att märka att obehaget istället minskar.
Det kan också vara bra att bli uppmärksam på vad du tänker om dig själv i de jobbiga situationerna. Kritiserar du dig själv för mycket, tycker du att du inte har något att säga eller att du sagt något dumt? I så fall försök gå emot tankarna också. Låt dem finnas där men försök att inte lyssna på dem för mycket. Det är ju bara tankar.
Vet dina föräldrar om hur svårt detta är för dig? Det är bra om de gör det så de kan hjälpa dig att få mer hjälp än detta brev.
För det bästa sättet  att få hjälp med detta, som är ett plågsamt problem för dig, är att tala med någon. På vissa vårdcentraler finns något som heter Första linjens barn och ungdomspsykiatri. Dit kan dina föräldrar ringa och beställa tid. Du kan också själv vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!