Tvångstankarna gör att jag får väldigt svårt att sova
Hej! I ett bra tag har jag mått väldigt dåligt. Ingenting jobbigt har hänt utan känner mig bara väldigt nere. Jag har väldigt grova tvångstankar och jag har INGEN ANING om vad jag ska göra. Dem här tvångstankarna gör att jag får väldigt svårt att sova, för det är på kvällen som alla dessa grova tankar kommer. Jag har alltid tvångstankar men på dagen glömmer jag nästan bort dem. Men alltid när jag ska gå och lägga mig så tar det nästan en timme extra för jag måste göra alla dessa sakerna som kommer upp i huvet. Så fort jag lagt mig i sängen måste jag alltid gå upp igen och ut ur rummet och göra massa grejer. Och får såååån ångest när jag inte gör det. Alltså det har blivit värre nu och jag orkar inte med detta längre alltså. Vad ska jag göra? Ska jag ta kontakt med BUP för att få hjälp eller vem ska jag prata med. Det har liksom blivit så att jag inbillar mig så himla mycket och har blivit mycket räddare på senaste. Och jag har liksom också alltid varit tyst och blyg och det blir mycket jobbigare då. Det gör att jag inte vågar prata med någon om detta. Tacksam för svar
anonym

BUP svarar:
Hej!
Ja. det tycker jag- ta kontakt med BUP. Du måste ha dina föräldrars medgivande så jag hoppas du inte är så blyg att du inte kan prata med dem? Men om du håller på en timme varje kväll och måste göra massa saker så måste väl dem ha märkt det och undrat? Du skriver om något som tar mycket av din tid och det låter väldigt obehagligt att ha så mycket ångest och känna sig tvungen att göra massa saker för att det ska kännas bättre och det är lätt att förstå att du varken orkar eller vill ha det så längre.
Tvångstankar är tämligen vanligt och det finns hjälp att få på BUP. Jag tror att du också kan få hjälp för din blyghet. Så ta kontakt med BUP. Ibland finns det också hjälp på en vanlig vårdcentral för den här typen av problem. Du kan läsa om tvångstankar på UMO och jag hittade en artikel i Vardagspuls som var trevlig att läsa.
Lycka till!