Känner mig tom och kan inte gråta
Jag har inga nära vänner att prata med så jag tänkte att jag kunde skriva till er, jag är ledsen ibland som alla är pga att jag inte har några nära vänner eller andra saker. men jag känner mig ändå tom de känns bara tomt och jag kan inte gråta jag måste pressa fram tårar fast jag inte mår bra. Va ska jag göra?
Orkar inte va tom

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss, trots att du känner dig ”tom”. Du kallar denna känsla för tomhet, men din känsla säger ändå att du vet att det ska finnas något där. Och det finns något där – annars hade du inte kunnat skriva om det.
Du blir förstås ledsen när du saknar nära vänner. Men har du ”kompisar”, alltså killar och tjejer som du kan vara tillsammans med och prata om vad som händer och så? Att ha sådana kompisar är viktigt, men att få riktigt nära vänner är svårare, det är inte alla som har någon riktigt nära. De riktigt nära brukar inte alls vara många, kanske en eller två. Men de är förstås viktiga, och nära vänner tar längre tid att få.
Kanske känns det svårt att få vänner eftersom det blir svårt ”ge” något tillbaka när man känner sig tom.  Och när man inte har vänner så känns det förstås tomt.
Du skriver att det finns mer som du också saknar och blir ledsen över. Att vara ledsen är en viktig känsla och den uttrycker du så fint i ditt brev, även om du inte gråter. För att bli av med din tomhetskänsla så behöver du veta mer om vad det är du saknar. Du behöver hjälp att veta vad du kan göra för att bli av med den.
Därför tycker jag att du ska prata om dina tankar med dina föräldrar och kanske ska ni också prata med skolans kurator eller med någon av oss på BUP.  Om du inte vill, eller kan, prata med föräldrarna så har du kanske någon annan pålitlig och snäll vuxen som du litar på och kan få hjälp av? Om du tycker det är svårt att prata så kan du visa mitt brev.
Och  det går att "träna" sig på att prata om sånt som är svårt på chattar, t.ex. BRIS chatt öppen 14-21 alla dagar. Där är man anonym och kan uttrycka sig väldigt fritt. Jag skickar med lite text som kan vara bra att läsa.
Jag hoppas att det finns någon bra vuxen som kan hjälpa dig att komma förbi känslan av tomhet. Vänta inte med att prata eller chatta med någon!