Exploderar för minsta lilla och blir jättearg
Tja,jag är en kille som e 12 år fyller 13 i påsk.
Jag har en fråga som handlar om min ilska o mm
jag har länge haft svårt och kontrollera min ilska jag exploderar för minsta lilla o blir jätte arg då kan det hända att jag tar sönder saker skriker gör illa folk o säger saker jag inte menar o jag skriver t er inte bara för att jag behöver hjälp utan också nån o prata med för min mamma o pappa tar mej inte på allvar jag har försökt prata med dom men dom tycker bara att det jag håller på med och att de är en "ful ovana" vilket gör att jag känner mej väldigt instängd och mår dåligt över det. Jag vet att jag har några vänner som jag kan lita på och kan bärätta mycket för och vi har pratat lite om det. Jag har också konstrations svårigheter vilket gör att skolan går sämre asså jag är hyfsat bra i skolan men de här försör för mej o jag är också en sån som är väldigt på o har mycket energi vilket gör att folk tycker jag e jobbig och säger till mej typ "fan vad du e jobbig" och då blir jag arg och förlorar mer vänner. Jag hoppas att ni skulle kunna svara på det här och hjälpa mej.

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad av att läsa ditt brev. Det är hur bra som helst att du vill ändra på ditt beteende och hitta sätt att inte bli så arg.
Du är klok och insiktsfull. Det är inte alla i din ålder som ser sin egen del i en konflikt. Det hade ju varit lättare att lägga skulden på någon annan men det gör inte du, vilket är bra och moget av dig. Du vet vad som är rätt och fel. Känner ånger och blir ledsen efteråt då du kastar sönder saker, gjort någon illa eller sagt saker du inte menar.
Problemet som jag ser på det är att du inte kan hitta stoppknappen i tid. Tror att du tillsammans med någon vuxen kan komma fram till bra lösningar så du kan hinna stoppa dig. Kanske inte varje gång men det realistiska målet är att utbrotten ska minska. Gör dom det är det ju fantastiskt bra!
Bra att du pratat med dina föräldrar om detta. Tråkigt att du upplever att de inte tar dig på allvar. Dina föräldrar behöver ju förstå att du kämpar med detta varje dag och att du verkligen vill få hjälp. Att du har svårt att hantera ditt humör och blir arg väldigt snabbt. Om du inte känner att det är helt omöjligt gör ett nytt försök med att prata med din mamma och pappa. Du kanske kan berätta att du skrivit till BUP?
Jag undrar hur det fungerar i skolan för dig. Du skriver att du har svårt att koncentrera dig på lektionerna men att det ändå går hyfsat bra. Fantastiskt bra jobbat. Du ska känna dig stolt.
Om du skulle berätta för din mentor eller skolkurator att du tycker att det är ett problem för dig att du blir arg så snabbt. Tillsammans kan ni undersöka när under skoldagen det blir konflikter. Det kanske är på eftermiddagarna då du kämpat en hel skoldag för att inte hamna i bråk men orkar inte kämpa emot. Det kanske är precis innan lunchrasten då du behöver mat och fylla på energiförrådet. Någon speciell klasskamrat som du inte fungerar lika bra tillsammans med. Ibland går det att se ett mönster. Om man ser ett mönster kan man planera utifrån detta.
Din mentor och skolkurator kanske kan hjälpa dig och att ni tillsammans kan få dina föräldrar på andra tankar. Att de förstår att du verkligen vill ha hjälp och och är motiverad att arbeta med att lära sig kontrollera ilskan på ett bättre sätt.
Vad just du ska göra för att stoppa dig är det svårt för mig att ge dig några konkreta råd när jag inte känner dig. Om du kan vara lika öppen som i ditt brev kommer det säkert lösa sig. Tror ni hittar bra lösningar. Vissa vill bli lämnade ifred en stund tills de lugnat ner sig. Att gå ut och ta luft fungerar för vissa.
Jag hoppas att du kan komma att använda din energi till något bra i framtiden.
Lycka till!