Problem med ilska
Hej!
Jag har haft ett problem i ungefär mer än ett år nu men det har blivit värre på senaste tid. Jag har sedan 7:an blivit arg på minsta lilla sak men det senaste tid, jag attackerar kompisar och familj genom att skrika på dom. Jag kan bli arg för att skrivarna i skolan inte funkar eller för att mina föräldrar frågar varför jag kokar vatten, det räcker att folk ställer en fråga som är helt vanligt att fråga. Ibland kan det bli så att jag slåss men då är det inte så farligt, men nu blir jag rädd att jag kommer börja säga saker jag kommer ångra eller att jag blir ännu mer fysiskt våldsam...
Jag går till en psykolog pga depression men jag tror inte att det är kopplat till det. Jag är trött på att bli så arg för att efteråt bli orolig för vad andra tycker och jag vet att dom i min närhet har tröttnat på att jag attackerar dom.
Är jag arg på en speciell person så skriker jag och börjar bli arg på den person som är närmast mig, den personen behöver inte ens vara inblandad i det jag är arg på.
Hjälp!?
-A

BUP svarar:
Hej,
Först skulle jag vilja nämna att det så klart är helt i sin ordning att ibland känna irritation och känna impuls att säga ifrån om något gör en arg. Ilska kan ju också vara en hjälp till att få kraft att säga ifrån när vi tycker att något inte går rätt till.
Men jag tänker att du skriver om något annat, nämligen när man återkommande blir mycket arg för saker på ett sätt som blir en orimligt stark reaktion på olika vardagliga händelser som du beskriver. När ilskan leder till negativa konsekvenser.
Då är det ett bra och viktigt steg av dig, att du stannat upp och börjat reflektera över hur du reagerar, så som jag uppfattar att du gjort när du skrev hit till oss.
Flera saker påverkar så klart våra känsloreaktioner,  vilka erfarenheter vi har med oss, om det finns andra i vår närhet eller i familjen som har liknande sätt att uttrycka ilska på, hur man vanligen reagerar känslomässigt, ja många fler saker kan påverka. Även "dagsformen"påverkar och känslor kan bli mer intensiva i sin uttryck om vi sovit dåligt, om man är hungrig, ledsen och stressad över saker och så vidare.
Men även när ilska blossar upp så har de flesta en "inre spärr" som stoppar upp impulsen att skrika rakt ut eller att slå till någon, den spärren ger oss en sekund att återfå kontrollen över känslan. Det kan även här finns olika saker som inverkar i vars och ens förmåga att reglera dessa känslor, impulskontroll och därmed förmågan att kunna styra våra beteenden i den riktning vi själva vill och önskar.
Du skriver att du går hos en psykolog på grund av depression men att du inte tror ditt problem med ilska hänger ihop med det. Du kan ha helt rätt, men för att få hjälp att komma vidare med denna fråga så vill jag bestämt uppmuntra dig att ta upp dessa frågor om ilska med den psykolog du träffar.
Ta hand om dig!