För tidigt utskriven?
Hej, Jag är en tjej som är 16 år och har diagnosen bipolär sjukdom.
från december-januari låg jag inlagd hos bup slutenvård och det känns som att jag blev utskriven för tidigt och att jag inte direkt fickstöd inom vissa områden och nu när jag blev utskriven så har saker inte förbättrats.
borde jag bli inlagd igen? och hur gör jag isånnafall?
jasmine

BUP svarar:
Hej Jasmin!
När man blir utskriven från slutenvården brukar man planera vidare vård inom öppenvården dvs på den BUP-mottagning man geografiskt tillhör. Man brukar inte bara släppa en patient efter inläggning utan uppföljning. Meningen med denna praxis är att se vilket behov av behandling återstår. Att hålla koll på om det går framåt, om en eventuell medicinering ska justeras, om det dyker upp nya problem eller en eventuellt försämring inträffar och man behöver göra en ny bedömning och ny planering av vården.
Jag vet inte var du bor i landet och hur vården är organiserat där. Men jag utgår ifrån att den praxis som jag ovan beskriver följs även där. Därför råder jag dig att omgående ta upp din fråga med den behandlare du har kontakt med på BUP- mottagningen. Berätta vad du känner, hur du tänker, vilka problem du upplever. Bedömningen av den bästa behandlingsmetoden med eller utan inläggning måste ske utifrån det du tar upp.
Om det mot förmodan är så att du inte har en uppföljande kontakt, ring eller be dina föräldrar att ringa tillbaka till dem som du hade kontakt med under inläggningen och berätta  för dem att du känner att du behöver mer hjälp. I så fall ska de hjälpa dig till vidare behandling på öppenvården eller med inläggning om det bedöms som nödvändigt.