Mycket på hjärnan
Vad är en självmordstanke egentligen?
Handlar det om att man tänker på hur det skulle vara om man gick bort? Vilka som skulle bry sig, hur man i sådana fall skulle gå till väga i form av handlande och vad man skulle fixa med innan bortgången. För jag har haft många av dessa tankar på senaste tiden, men jag vill verkligen inte dö. Har ofta känt att jag vill försvinna på grund av ångest och så, men vill ju inte vara död för evigt. Undrar väl egentligen om det är något många ungdomar tänker på och kanske något helt normalt, eller om det kan vara början på värre tankar.
nån med mycket på hjärnan

BUP svarar:
Hej!
Det är en viktiga och intressanta frågor du väcker. Hur kan man definiera självmordstankar och hur vanligt är det bland ungdomar att ha tankar om döden eller tänka på sin egen död?
Jag tror att du nästan anar att tankar på ens bortgång i sig inte är självmordstankar. Utan att ge dig en uttömmande definition kan jag i alla fall säga att vi börjar tala om självmordstankar om personen i fråga avsiktligt vill ta livet av sig, att det är viljan, avsikten som utgör kärnan. Ju närmare man kommer i planeringen att göra en sådan handling desto snabbare behöver man få hjälp. Det är allvarligt. Jag återkommer till detta.
Men att fundera på vad som skulle hända ifall jag dog, hur skulle mina kära och nära reagera, vilka skulle gråta på min begravning, vem skulle sakna mig - sådana tankar har antagligen alla någon gång, av och till i livet, båda vuxna, ungdomar och barn. I alla högsta grad brukar ungdomar tänka sådana tankar. Det är en del av att reflektera över ens egen betydelse för andra, det är ett sätt att i olika tankeexperiment undersöka hur älskad man är, det är till och med en del av identitetsskapande processer.
Det är ett allmänt svar på den generella frågan du ställer. Men det finns en personlig del i det du skriver. Du nämner att du har ångest och dina tankar om att "försvinna" kommer i samband med denna ångest. Det är alltså ångesten som du behöver få hjälp med.
Du skriver inte närmare om vad som väcker ångest hos dig, vilka situationer eller vilka tankar spökar i ditt huvud. Men jag vet att när man har ångest kan tanken på att få "slippa" denna plåga genom att bara "försvinna" kan komma som ett brev på posten. Det är bra att du ändå inte menar att du vill dö. Men du har rätt i att om du är ensam och inte har någon att prata med om dina bekymmer eller någon som kan ge dig råd och stöd när du behöver det kan vara en början till ännu mörkare tankar. Det ska inte gå så långt.
Vem finns i din omgivning som du kan vända dig till med förtroende? Hur är din relation till dina föräldrar? Kan du tänka dig att tala med dem (eller med någon av dem). Oftast är det den bästa hjälpen att känna föräldrarnas stöd, förståelse och uppmuntran.
Om du inte tycker att det går att tala med dem kan du vända dig till kurator eller skolsköterskan. Ett annat alternativ är att gå till ungdomsmottagningen. I din ålder kan man också själv ringa till den BUP-mottagning du utifrån din bostadsadress tillhör (adresser hittar du på vår hemsida). På nätet går det också att chatta med någon på tjejzonen.se. På många vårdcentraler finns numera mottagning för psykiska problem. Ring och fråga.
Det är viktigt att du får hjälp med den ångest du har oavsett vilken typ den än är. Man måste ha någon att bolla sina tankar med för att kunna hitta ut ur en låst cirkel som ens egna tankar riskerar att bara gå runt-runt i. Välj något av de alternativ jag nämner och sök hjälp nu!