Har ångest och svårt att prata om mina känslor
Jag har ångest, har svårt att prata om mina känslor. När jag är trött har jag svårt och sova och jag hoppar över vissa måltider? Vet inte vad jag ska göra
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag hoppas att du i detta svar ska kunna få med dig något som kan hjälpa dig vidare kring din fråga.
Jag vet inte om det är dig någon tröst för dig, men du ska veta att du är långt ifrån ensam med att ha ångest, många ungdomar går igenom det.
Jag funderar på om det är så att du tycker att du kan koppla ihop känslor av ångest med något? Man kan ju känna ångest över väldigt många olika saker och vissa gånger kan man ganska tydligt känna vad dessa känslor hänger ihop med, andra gånger så kan det vara på det viset att man har absolut ingen aning. Båda sätten att uppleva ångest på är vanliga beskrivningar över hur känslor av oro, stress och ångest kan kännas.
Du skriver att det är svårt att prata om dina känslor. När man känner så, så kan det många gånger vara lite extra svårt att tala om för någon att man inte mår bra. Finns det någon du litar på som du kan berätta för?
Många barn och tonåringar tycker det känns svårt och ovant att prata om sina känslor. Kuratorer och psykologer som erbjuder samtal för unga är vana vid att det kan vara så, och de vet att det ofta är en hjälp för ungdomar om den professionella hjälper till att leda samtalet och kommer med hjälpsamma frågor till de ungdomar som kommer för att träffa dem.
Därför brukar det ändå gå bra att gå och prata med någon när man som ung inte mår så bra och dessutom tycker att det är ganska svårt att prata om känslor.
Du skriver också att du också upplever problem att sova fastän du är trött och att du ibland hoppar över måltider. Det är vanligt med sömnproblem när man känner sig spänd och orolig, det finns olika tips kring sömnproblem som då kan hjälpa.
Om du känner att du kanske skulle vilja träffa någon och prata vidare om vad som kan hjälpa dig att må bättre så skulle du kunna vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan via Elevhälsan på din skola. Du skulle också kunna vända dig till ungdomsmottagningen som erbjuder samtal.
En del tycker också att det kan bli lättare att prata om olika problem efter man läst lite om det, att man kan bli hjälpt av att läsa om olika exempel på hur problemen kan visa sig, då kan det underlätta när man själv ska berätta för andra hur man känner.
Jag skickar med information om sömnproblem men även information om oro och ångest. Du kan också läsa mer på vårdguiden 1177 om oro och ångest hos unga, eller via UMO.
Lycka till!