Föräldrarna fick reda på att jag självskadade
Jag är 15 år och går i 9an. I 8an skar jag mig på benet några gånger och nu 1 år senare har mina föräldrar fått reda på det. Dom säger att får bup reda på dethär så kan soc kontakas vilket gör att dom kommer ta mina mindre syskon från min mamma och pappa. Jag skadade mig enbart då jag inte gillade mig själv och inte pga av något med familj. Är det sant att dom kan ta mina syskon?
Kille 15

BUP svarar:
Hej!
Svaret på din fråga är -Nej, soc omhändertar inte syskon på grund av ett annat syskon har självskadat. Men om man mår väldigt dåligt över problem i familjen och har det svårt hemma, och självskadar så kan en del få hjälp och stöd av socialtjänsten.
Det låter så olyckligt att dina föräldrar blir oroliga på det sätt som du berättar om och jag kan tänka mig att det inte var lätt för dig att ta emot deras reaktion. Så klokt av dig att du tog tag i det här och skrev hit och frågade hur det ligger till.
Flera unga som går på BUP har också problem med självskadebeteenden av olika slag. Det är mycket vanligt att unga berättar om sitt självskadebeteende i kontakten med BUP för att också kunna få hjälp och behandling för det.
Många tycker självskada kan vara en jobbig sak att ta upp och berätta om för föräldrarna då man kan oroa sig för hur föräldrarna kommer att ta det, om de kommer bli ledsna, arga, oroliga eller för att föräldrarna ska börja kontrollera en och ställa för många frågor om varför man självskadar.
På BUP får man hjälp av sin behandlare att ta upp sådana saker och behandlaren kan då också direkt hjälpa till och ta hand om föräldrarnas reaktioner och frågor.
Behandlaren kan ge tydliga råd till föräldrarna hur kan förhålla sig hemma när en ungdom har självskadat så den unge upplever ett ökat stöd eller blir bemött på ett sätt som man själv önskar.  Många unga berättar då att det leder till att det blir mycket lättare att vara mer öppen om hur man mår i kontakten med föräldrarna.
Är det så att du har en kontakt nu på BUP? I så fall skulle du kunna ta upp det här med din behandlare och så att hen då kan hjälpa till att prata med dina föräldrar om den oro de har.
I de fall som ungdomar berättar om saker på BUP så att man behöver kontakta soc så brukar behandlaren på BUP prata med barnet eller ungdomen om hur kontakten med soc kommer gå till.
I de flesta fall leder det till ett möte för familjen med soc där var och en får möjlighet att komma till tals. Det vanliga är att man då också bestämmer om familjen kan tänkas vara i behov av fortsatt stöd från soc. Du kan läsa mer om stöd från socialtjänsten på koll på soc. Man kan också ringa eller chatta med BRIS.
Hoppas du fick någon hjälp av detta svar!