Behöver något att leva för
Hej! Jag har under längre tid lidit utav stress, oro, ångest och depressioner på grund av flera anledningar så som uppgifter och läxor i skolan, olyckligt kär och att jag är otränad (i detta fall överviktig). Jag har inte pratat med någon om mina problem förutom för en tjejkompis (den jag även är olyckligt kär i) utan problem fast med lite mindre hjälpsamma svar.
Mina föräldrar är skilda och pappa är alkoholist så jag bor endast hos min mamma. Ekonomin är inte den bästa så det sker en del bråk i familjen angående just det ämnet. Jag själv ser mig inte som en större medlem i familjen utan mer som någon som skapar kaos, drama och kostar pengar. Jag gråter väldigt ofta och ser väldigt ljust på min framtid som vuxen men med mina grova depressioner som sker med jämna mellanrum så går allt åt helvete. Oron över mitt skolarbete tar kål på mig och kombinerat med min dåliga sömn plus koncentrationsproblem slutar med att jag hamnar efter och till och med skolkar för att undvika prov. Min vilja ligger på noll. Både inom att göra skolarbete och att ens leva.
Nu på sistone så har vissa fysiska symptomer dykt upp så som stressutslag och sämre prestationer på gymmet. Sömnlösa nätter gör inte situationen bättre utan förstör min skolgång.
Jag tror att jag söker efter en människa som kan visa mig vägen igenom livet. (I detta fall en flickvän) Så att jag har något att leva för och ha som motivation till att prestera i t.ex. skolan.
tack

BUP svarar:
Hej
Vad tufft du har det. Att längta efter, i ditt fall, en flickvän som kan visa dig vägen och skapa glädje och meningsfullhet låter ju väldigt fint. Vad är det som hindrar dig att visa intresse och fråga henne om ni kan bli ihop. Hon kanske är intresserad och vill vara tillsammans med dig.
Jag kan förstå att när du är ledsen, otränad och inte känner dig på topp tänker i negativa banor. Du kanske känner att det inte är någon idé. Det är naturligtvis lättare för mig att sitta här och skriva att du ska våga fråga. Ta och samla mod och sök kontakt.
Du skriver att du utöver din tjejkompis inte berättat för någon om dina problem. Ett steg på vägen är att du skrivit till oss och börjat berätta. Modigt av dig och viktigt. Jag hoppas att mitt svar till dig gör att du tar en steg till.
Vet inte hur mycket din pappa dricker om han kan hjälpa dig eller om han har så stora egna problem så det är mer än tillräckligt att försöka hålla sig nykter och ta hand om sig själv på bästa sätt. Skulle önska att han får hjälp och kan stötta dig genom livet. Vet inte heller hur din kontakt med din mamma är utöver bråk runt ekonomin. Hon skulle också behöva veta att du inte mår bra. Om du känner att det just nu inte är möjligt att få stöd av dina föräldrar finns det andra vägar att gå.
Vet inte om du skulle föredra samtal eller att chatta. Du skrev ju till oss. En möjlighet som jag vill tipsa om är killfragor.se och bris.se. Även ungdomsmottagningen är bra och vana att samtala med ungdomar. Kolla på deras hemsida umo.se. Om du är orolig över din pappas missbruk finns det i vissa städer samtalsgrupper för anhöriga. Vill bara nämna det.
Vad jag förstår av ditt brev så känner du att din skolsituation är påfrestande och stressar dig väldigt mycket. Du har svårt att koncentrera dig på lektionerna, hamnar efter och skolkar för att undvika prov. När du har mentorstid skulle du behöva berätta hur du mår och kolla om det går att göra några förändringar i skolan. Om man är deprimerad är det vanligt att sina skolprestationer påverkas. Att man är känslig för krav. I ditt fall med en kombination av depression, dålig sömn och trötthet.
Vilken kämpe du är som ändå kommer till skolan och inte stannar hemma. Det är imponerande!
Vilken beskrivning du gör av dig själv. En kille som skapar kaos, drama och kostar pengar. Vill ge dig beröm för den kreativa beskrivningen. Du vill ju bli tillsammans med din tjejkompis. En kille som skapar kaos och drama kan väl vara intressant för någon.
Jag blev glad av att läsa att du ser ljust på din framtid som vuxen. Bra att du känner framtidstro.
Du har några viktiga år framför dig innan du blir vuxen. Ta chansen och sök hjälp.
Lycka till!