Ångest och panikattacker
Hej, jag har på den senaste tiden börjat må sämre och sämre. Jag har mer ångest än förut och mina panikattacker (ångest) som hade två års uppehåll är tillbaka. Jag är börjat med olika typer av självsakdebeteende ( jag upplever också väldigt stark social ångest ) för att dämpa ångesten. Jag har också under det senaste halvåret sluta gry mig och tappat mina känslor typ, det är som att det nästan bara är ett tomrum med ångest och ilska ibland. Jag har också börjat inbilla/ se saker. Det kan vara allt från ljus som kommer från en specifik plats, till skuggor, eller till helt färgstarka personer som jag bara ser i några sekunder. Jag vågar inte söka hjälp då jag vet faktiskt inte varför vill inte behandlad av mina fördrar på ett annorlunda sätt och jag vet inte om de är så att om man får en diagnos så skrivs det sedan ner och då kanske man inte får jobb i framtiden. Jag har också blivit mycket mer paranoid och har sömnproblem. Jag har ångest för allt och inget, det behöver inte vara något alls speciellt utan jag har ändå ångest, jag har sagt det till min mamma vilket jag planerat att göra i flera månader men hon säger att jag bara ska andas vilket hjälper i en sekund och så är det tillbaka. Jag vet inte vad jag ska göra.
Ångest fylld potatis med massor av ilska

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du har pratat med din mamma och att hon försöker hjälpa dig med tips! Jag tycker du ska fortsätta prata med henne och berätta hur svårt du har det och att du behöver mer hjälp - att hennes tips var bra men inte räcker fullt ut. Men även om dina föräldrar inte kan hjälpa dig med allt är det ju väldigt bra att de känner till dina problem och att de kan stötta och hjälpa dig så mycket de kan. Du skriver att du inte vill bli behandlad av dina föräldrar på ett annorlunda sätt. Kan det bli fel om de blir mer förstående om hur du mår? Du skriver också att du är rädd att det skulle kunna påverka jobbmöjligheter i framtiden om du söker hjälp och får en diagnos. Det behöver du inte vara rädd för. Bättre att du försöker bli av med dina ångestproblem nu så de inte förblir ett problem för dig i framtiden också.
Panikattacker och ångest som du beskriver är hemskt att ha men ofarligt i sig -även om det känns som man ska dö. Men det får ofta negativa konsekvenser som att man på olika sätt försöker undvika situationer som kan ge ångest och också som du gör att man börjar självskada sig som ett sätt att bli av med ångesten för ett tag. På Shedo kan du läsa om  olika knep för att kunna göra något annat än att självskada dig. Där finns också en självskade-chatt du kan pröva- bara öppet vissa tider.
Jag tycker du ska fortsätta prata med din mamma om din ångest så att hon förstår hur svårt du har det och kan stötta dig att söka hjälp. För det blir så mycket lättare att göra något åt din ångest om du får hjälp och stöd. Eftersom din ångest säkert på olika sätt påverkar ditt skolarbete så är det enkelt och naturligt att du tar kontakt med skolsyster eller en kurator på skolan. Det är inte ett ovanligt problem så de kan råda dig hur du ska göra för att få hjälp. Du kan med stöd dina föräldrar ta kontakt med en ungdomsmottagning eller en vårdcentral där du bor. Antingen kan de själv hjälpa dig eller hjälpa dig vidare till rätt ställe.