De ger mig så stora skuldkänslor
Hej!
andledningen till att ja skriver till er/dig nu är att sen långt tbx har ja mått mkt dåligt. Har självskadebeteende sen ungefär två år tbx. Tills ja bestämde mig För att sluta med det. Men de har kommit tbx nu.. grejen e mina föräldrar. Dem förstår inte mig. Inte min situation. Utan ist för ja skit för att ja mår dåligt. Mina föräldrar har dåligt med ekonomin osv. Och alla hjälp ja har fått från läkare en kurator osv har kostat dem massa pengar.. o dem klagar på detta. Dem ger mig skulden för att ja mår som ja gör. att ja har fått hjälp e inte pga dem tkr synd om mig utan det handlar bara om dem. Inte om hur ja mår. Utan att dem mår dåligt för att de jag gör förstör för dem. Dem söker hjälp åt mig. För deras skull. Ja vill inte höra hur dåligt dem mår pga mig. Ja kan ite hjälpa det! Ja gör det inte med mening! Det så oreätvst att ja ska få skit för hur ja mår! Ja har inte valt att må såhär? Tror dem ja tkr de e kul att må sågr? Det inte bara dem som mår dåligt. Dem ger mig så grova skuldkänslor. Att ja har börjat få självmordstankar. För det ända ja gör e bara att såra alla ring mig. Jag e bara jobbig. Ja förstör bara deras ekonomi ännu mer. Ja mår BA mer dåligt av att dem klagar på mitt mående. Och dem ger mig ingen kärlek. Ja får skit o skäll pga ja mår dåligt! Men hallå? kan inte hjälpa det! Och har såå mmt mer ångest o mår så mkt Grovaste dåligt när dem hela tiden hakar på mig. Att ja mår dåligt. På att ja förstör ekonomin o familjen osv. Vill ientligen ite ta livet av mig. Vet att dy inte är en bra idé. Men det finns ingen annan väg ut.. ja förstör ju bara
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Grejen är dina föräldrar säger du. Ja, det låter verkligen tungt att du får höra och bära hur illa dina föräldrar känner sig när du själv mår dåligt. Att du ska behöva känna skuld över hur du mår och även över hur dina föräldrar mår. Förstås bidrar det till din ångest och till att du självskadar. Men att självskada är, som du själv också vet, ingen bra utväg.
Att dina vårdkontakter kostat mycket pengar är litet förvånande. Den offentliga vården är gratis för barn och ungdomar. Men kanske har ni sökt vård privat?
Det låter som dina föräldrar borde varit mer involverade i din behandling och själva fått hjälp med hur de kan stödja dig på ett bra sätt.
Men det kan också vara bra att du gör något själv utan dina föräldrar.
Det finns en chatt för ungdomar som självskadar, SHEDO som kan vara ett stöd. Du kan ta kontakt med ungdomsmottagningen och på deras  hemsida läsa om vad som finns där. Du kan också chatta med tjejzonen. Och i skolan finns kanske en skolkurator eller skolpsykolog som du skulle kunna tala med.
Lycka till!